8.5
Dave Scholting geeft "Only Murders in the Building - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Dave Scholting op 13 januari 2022.
4
1

Only Murders in the Building - Seizoen 1

In een gigantisch appartementencomplex in New York wordt Tim Kono in zijn appartement vermoord. Niet lang hiervoor stond deze man nog in de lift met Charles, Oliver en Mabel, oftewel onze hoofdrolspelers.

Charles-Haden Savage (Steve Martin, 30 Rock) is een ooit succesvolle televisie-acteur uit een oude, populaire politieserie. Hoewel hij nog regelmatig herkend wordt op straat, heeft hij sinds het stoppen van de serie weinig noemenswaardig meer gemaakt. Oliver Putnam (Martin Short, The Morning Show) is een regisseur van Broadway-producties die in financiële moeilijkheden zit. En de jonge Mabel Mora (Selena Gomez, Wizards of Waverly Place) woont in het appartement van haar tante dat zij beloofd heeft om grondig te renoveren, maar echt lukken wil dit nog niet.

Zij wonen alle drie in hetzelfde appartementencomplex als hun vermoorde buurman. Daarnaast zijn zij enorme fans van een veelbeluisterde podcast met waargebeurde misdaadverhalen als thema. In elke aflevering van die podcast wordt beetje bij beetje meer onthuld van de moordzaak die onderzocht wordt. Door een samenloop van omstandigheden ontdekken zij hun gezamenlijke interesse. Daarop komen ze op het idee om zélf een podcast te beginnen, genaamd "Only Murders in the Building".

[image-293866]

Charles, Oliver en Mabel zijn erop gebrand om erachter te komen wie hun medebewoner Tim Kono (Julian Cihi, Gypsy) heeft vermoord. Daarbij is werkelijk íedereen een verdachte in hun ogen. Zelfs een wereldberoemde zanger die met hen in het appartementencomplex woont. Helemaal gek is dit nu ook weer niet, want al gauw ontdekt het trio dat de meeste bewoners van het complex een grondige hekel hadden aan Tim. Gaandeweg beginnen de drie steeds meer naar elkaar toe te groeien. Maar is iedereen wel helemaal eerlijk naar elkaar toe? Of worden er misschien bepaalde dingen verborgen gehouden en wat is dan het verband met de moord op Tim?

Met Only Murders In the Building bewijzen Steve Martin en Martin Short maar weer eens wat voor comedy-legendes zij eigenlijk wel niet zijn

Met Only Murders in the Building bewijzen Steve Martin en Martin Short maar weer eens wat voor comedy-legendes zij eigenlijk wel niet zijn. Beiden hadden in de jaren '80 en '90 enorm veel succes op het grote doek met hun humoristische films. Zo kennen we Martin van films als Planes, Trains and Automobiles, Roxanne en de Cheaper by the Dozen-filmserie. Short op zijn beurt speelde onder meer in Innerspace. En samen speelden zij in Three Amigos en de Father of the Bride-filmserie.

De twee kennen elkaar dan ook al heel wat jaren. Dat merk je ook in deze serie waarin zij als Charles en Oliver feilloos en uitermate grappig op elkaar reageren. Te midden van deze acteergrootheden houdt Selena Gomez zich intussen uitstekend staande. Met z'n drieën zorgen zij dan ook voor een heerlijk wegkijkende serie. Een fijne, geestige, mystery-serie waarbij je tijdens het kijken zelf ook mee kunt speuren om erachter te komen wie nu uiteindelijk Tim Kono vermoord heeft.

Hoewel alle afleveringen gewoon goed en grappig waren, wil ik toch nog even wat extra aandacht geven aan de zevende aflevering. In deze aflevering wordt er, op wat muziek na, bijna geen gebruik gemaakt van geluid. De personages spreken bijna de gehele aflevering niet en als je al iets hoort is het onverstaanbaar gemompel. Dit komt omdat de aandacht in deze aflevering vooral gericht is op een andere appartementenbewoner, Theo (James Caverly, Chicago Med), die doof is. Een gedurfde keuze van de makers, maar geweldig goed uitgewerkt. Ook hier komen de talenten van de oude rotten Martin en Short weer duidelijk bovendrijven.

Only Murders in the Building is intussen met een tweede seizoen verlengd. Daar ben ik in ieder geval zeer blij mee. Zeker als je het einde ziet. Mocht je nu ook geïnteresseerd zijn geraakt, de serie is te vinden op Disney+.
Volg Only Murders in the Building
Opening Night
Opening Night