Mijn
Serie
Inloggen

Inloggen

E-mailadres / gebruikersnaam en / of wachtwoord zijn niet correct.
Uitgelicht: Ons kijkgedrag verandert

Uitgelicht: Ons kijkgedrag verandert

De traditionele televisiezenders beweren steeds dat de opkomst van partijen als Netflix en Videoland weinig invloed heeft op de kijkcijfers. En de live ontknoping van Wie is de Mol? is zaterdagavond nog door 3,5 miljoen mensen bekeken op NPO 1.
Maar het kijkgedrag verandert wel degelijk. De zenders van de NPO, RTL Nederland en Talpa krijgen te maken met lastige tijden. Het kijken naar lineaire televisie op het grote scherm is in februari met maar liefst 9,1 procent gedaald tot gemiddeld 169 minuten per dag. Daarvan werd 147 minuten besteed aan live kijken en 22 minuten aan uitgesteld kijken. Aan andere zaken, zoals video on demand, besteedde de kijker gemiddeld 35 minuten (+9,4%). Dat blijkt uit de meest recente cijfers van Stichting KijkOnderzoek, die de kijkcijfers van Netflix en dergelijke partijen uiteraard niet meeneemt in de berekening omdat ze onbekend zijn.

Als je series bekijkt is het vaak vervelend dat je een week moet wachten op de volgende aflevering. Daarom zet Netflix hele seizoenen van goede series direct online, dan kun je bingewatchen wanneer je maar wilt. De traditionele zenders hebben bovendien vaak de gewoonte om goede series laat uit te zenden, want op prime-time komen ze liever met amusement. Logisch dus dat het kijken naar lineaire televisie zo fors afneemt nu er alternatieven zijn.

6854 Netflixscherm2

Vooral de wat jongere kijkers haken massaal af bij de lineaire televisie. De groep onder de 35 jaar heeft maar liefst 40 procent van hun kijktijd ingeleverd in de afgelopen vijf jaar. En die trend zal zich nog verder voortzetten. Onlangs bleek dat de gemiddelde leeftijd van de NPO-kijker 58 jaar is. Kijkers naar commerciële zenders zijn gemiddeld iets jonger. Ook omdat hun adverteerders de oudere groep niet interessant vinden en de programma’s daarbij zijn aangepast.

Intussen gaan steeds meer partijen proberen kijktijd af te snoepen van de traditionele televisiezenders. YouTube, Facebook, Apple, het zijn er teveel om op te noemen. Ons kijkgedrag verandert. We kijken steeds meer naar wat onze persoonlijke interesse heeft en op het moment dat het ons het beste uitkomt. Dat gaat ten koste van de traditionele omroepen. Maar hoe erg is dat?
Leuk?
Bekijk stemmen

Reacties (5)

renzoroy
renzoroy 14 maart 2019, 21:38
Niks ergs aan. Ik kijk al jaren niet meer naar de traditionele tv zenders. Mis er niks aan. Al die onzin programma's die hier op tv zijn. Ik denk zeker dat streaming diensten zoals Netflix en Amazon de toekomst zijn. Het enige nadeel is alleen dat je dadelijk waarschijnlijk heel wat abonnementen moet afsluiten als je alles wil zien en dat wordt wel een beetje duur.
anonymous
anonymous 15 maart 2019, 10:17
Ik kijk ook bijna niet naar de 'gewone' Nederlandse zenders. Ik kijk wel veel naar Ziggo Sport(voetbal, F1 en NBA) en FOX sport(voetbal en de andere Amerikaanse sporten) en kijk maar af en toe naar de NPO(Wie is de Mol? natuurlijk) de commerciëlen alleen op maandag en vrijdag naar Veronica Inside.

Programma's als DWDD en Jinek/Pauw kijk ik altijd eerst wie de gasten zijn en als het iets is wat me interessant lijkt kijk ik het anders sla ik het over.
TnTNL
TnTNL 15 maart 2019, 10:18
Ik zie ook helemaal geen toekomst in standaard tv. Het is de 21e eeuw, kijken wat en wanneer het jou uitkomt, zoals we met alles eigenlijk doen, is hét nu gewoon. Enige waarvoor ik eigenlijk nog tv heb is voor widm en expeditie robinson, en zelfs dat kijk ik vaak terug via internet.
Christophe
Christophe 15 maart 2019, 12:10
Streaming is de toekomst. Ik ben wel benieuwd hoe Netflix de concurrentie met Disney en AT&T zal doorkomen. Het doet me denken aan de strijd tussen VHS, Betamax en Video2000 toen de videocasettes nog 'een nieuwigheid' waren. VHS heeft toen alle andere spelers uit de markt gespeeld.
renzoroy
renzoroy 15 maart 2019, 17:14
Dat is niet echt vergelijkbaar, VHS en Betamax zijn vrijwel dezelfde producten. Netflix heeft zijn eigen series zoals Stranger Things, 13 Reasons Why en nog vele anderen. Die zijn nergens anders te zien en aangezien die wereldwijd toch erg populair zijn zullen veel mensen Netflix houden. Dat geld voor de meeste streaming diensten. Disney+ gaat voornamelijk eigen content aanbieden (inclusief Marvel, Pixar en Star Wars)

(wikipedia)

The service will be built around content from Disney's main entertainment studios, including Walt Disney Pictures, Walt Disney Animation Studios, Pixar, Marvel Studios, and Lucasfilm. The service will operate alongside Hulu—an existing over-the-top service that Disney will hold 60% ownership in following its Fox purchase. Bob Iger stated that Disney+ would be focused specifically on family-oriented entertainment (not carrying any R-rated content), and that Hulu would remain oriented towards "general" entertainment.[14][12][15]

It is expected that the service will have approximately 7000 episodes of television and 500 movies.[16] Films from the Walt Disney Studios library that will reportedly be available for streaming through the service include Disney and Pixar theatrical animated features, Disney live-action films, Marvel Cinematic Universe films, Disneynature films,[17] and shorts from Pixar's "SparkShorts" program.[18] Captain Marvel will be the first theatrically-released Disney film to stream exclusively on Disney+.[19] If Disney's proposed acquisition of 21st Century Fox successfully closes, content from the Fox-owned National Geographic Channel will also be included in the service.[20][21]

On March 7, 2019, at the company's annual shareholders meeting, Bob Iger announced that that Disney+ would eventually host the entire Disney film library, including movies currently in the "Disney Vault".[22][23]

Original series based on Marvel properties and Star Wars were also announced, the latter including a spin-off television series that will act as a prequel to Rogue One, and The Mandalorian—a series that will be set in between Return of the Jedi and The Force Awakens.[24][25] The first six films of the Star Wars film franchise will not be available at the service's launch, as their U.S. streaming rights are held by Turner Broadcasting through 2024.[26] The service's initial original content goal was planned to include four to five original movies and five television shows with budgets from $25–100 million.[15] In August 2018, it was reported that The Mandalorian was expected to cost $100 million.[27] In January 2019, it was reported that Disney will spend up to $500 million in original content for the service.[28] In March 2019, The Hollywood Reporter indicated that The New Mutants may not be released per its schedule, and could instead be released on Disney+ following the acquisition of Fox by Disney.[29][30]
Log in om een reactie achter te laten