Je blokkeert onze banners :(
We merken dat onze advertenties niet worden weergeven, waarschijnlijk omdat je AdBlock, Ghostery of andere software gebruikt. Dat vinden we jammer, hiermee ontneem je MijnSerie in essentie inkomsten die we hard nodig hebben. Help ons door MijnSerie te whitelisten of neem Premium!
Leuk?
2
0
Bekijk stemmen

Uitgelicht: Ons kijkgedrag verandert

De traditionele televisiezenders beweren steeds dat de opkomst van partijen als Netflix en Videoland weinig invloed heeft op de kijkcijfers. En de live ontknoping van Wie is de Mol? is zaterdagavond nog door 3,5 miljoen mensen bekeken op NPO 1.

Maar het kijkgedrag verandert wel degelijk. De zenders van de NPO, RTL Nederland en Talpa krijgen te maken met lastige tijden. Het kijken naar lineaire televisie op het grote scherm is in februari met maar liefst 9,1 procent gedaald tot gemiddeld 169 minuten per dag. Daarvan werd 147 minuten besteed aan live kijken en 22 minuten aan uitgesteld kijken. Aan andere zaken, zoals video on demand, besteedde de kijker gemiddeld 35 minuten (+9,4%). Dat blijkt uit de meest recente cijfers van Stichting KijkOnderzoek, die de kijkcijfers van Netflix en dergelijke partijen uiteraard niet meeneemt in de berekening omdat ze onbekend zijn.

Als je series bekijkt is het vaak vervelend dat je een week moet wachten op de volgende aflevering. Daarom zet Netflix hele seizoenen van goede series direct online, dan kun je bingewatchen wanneer je maar wilt. De traditionele zenders hebben bovendien vaak de gewoonte om goede series laat uit te zenden, want op prime-time komen ze liever met amusement. Logisch dus dat het kijken naar lineaire televisie zo fors afneemt nu er alternatieven zijn.

6854 Netflixscherm2

Vooral de wat jongere kijkers haken massaal af bij de lineaire televisie. De groep onder de 35 jaar heeft maar liefst 40 procent van hun kijktijd ingeleverd in de afgelopen vijf jaar. En die trend zal zich nog verder voortzetten. Onlangs bleek dat de gemiddelde leeftijd van de NPO-kijker 58 jaar is. Kijkers naar commerciële zenders zijn gemiddeld iets jonger. Ook omdat hun adverteerders de oudere groep niet interessant vinden en de programma’s daarbij zijn aangepast.

Intussen gaan steeds meer partijen proberen kijktijd af te snoepen van de traditionele televisiezenders. YouTube, Facebook, Apple, het zijn er teveel om op te noemen. Ons kijkgedrag verandert. We kijken steeds meer naar wat onze persoonlijke interesse heeft en op het moment dat het ons het beste uitkomt. Dat gaat ten koste van de traditionele omroepen. Maar hoe erg is dat?
Leuk?
2
0
Bekijk stemmen

Reacties (5)

avatar_renzoroy
14 mrt 2019 21:38 -
Niks ergs aan. Ik kijk al jaren niet meer naar de traditionele tv zenders. Mis er niks aan. Al die onzin programma's die hier op tv zijn. Ik denk zeker dat streaming diensten zoals Netflix en Amazon de toekomst zijn. Het enige nadeel is alleen dat je dadelijk waarschijnlijk heel wat abonnementen moet afsluiten als je alles wil zien en dat wordt wel een beetje duur.
Reageer
avatar_H3nDri3
15 mrt 2019 10:17 -
Ik kijk ook bijna niet naar de 'gewone' Nederlandse zenders. Ik kijk wel veel naar Ziggo Sport(voetbal, F1 en NBA) en FOX sport(voetbal en de andere Amerikaanse sporten) en kijk maar af en toe naar de NPO(Wie is de Mol? natuurlijk) de commerciëlen alleen op maandag en vrijdag naar Veronica Inside.

Programma's als DWDD en Jinek/Pauw kijk ik altijd eerst wie de gasten zijn en als het iets is wat me interessant lijkt kijk ik het anders sla ik het over.
Reageer
avatar_TnTNL
15 mrt 2019 10:18 -
Ik zie ook helemaal geen toekomst in standaard tv. Het is de 21e eeuw, kijken wat en wanneer het jou uitkomt, zoals we met alles eigenlijk doen, is hét nu gewoon. Enige waarvoor ik eigenlijk nog tv heb is voor widm en expeditie robinson, en zelfs dat kijk ik vaak terug via internet.
Reageer
avatar_Christophe
15 mrt 2019 12:10 -
Streaming is de toekomst. Ik ben wel benieuwd hoe Netflix de concurrentie met Disney en AT&T zal doorkomen. Het doet me denken aan de strijd tussen VHS, Betamax en Video2000 toen de videocasettes nog 'een nieuwigheid' waren. VHS heeft toen alle andere spelers uit de markt gespeeld.
Reageer
avatar_renzoroy
15 mrt 2019 17:14
Dat is niet echt vergelijkbaar, VHS en Betamax zijn vrijwel dezelfde producten. Netflix heeft zijn eigen series zoals Stranger Things, 13 Reasons Why en nog vele anderen. Die zijn nergens anders te zien en aangezien die wereldwijd toch erg populair zijn zullen veel mensen Netflix houden. Dat geld voor de meeste streaming diensten. Disney+ gaat voornamelijk eigen content aanbieden (inclusief Marvel, Pixar en Star Wars)

(wikipedia)

The service will be built around content from Disney's main entertainment studios, including Walt Disney Pictures, Walt Disney Animation Studios, Pixar, Marvel Studios, and Lucasfilm. The service will operate alongside Hulu—an existing over-the-top service that Disney will hold 60% ownership in following its Fox purchase. Bob Iger stated that Disney+ would be focused specifically on family-oriented entertainment (not carrying any R-rated content), and that Hulu would remain oriented towards "general" entertainment.[14][12][15]

It is expected that the service will have approximately 7000 episodes of television and 500 movies.[16] Films from the Walt Disney Studios library that will reportedly be available for streaming through the service include Disney and Pixar theatrical animated features, Disney live-action films, Marvel Cinematic Universe films, Disneynature films,[17] and shorts from Pixar's "SparkShorts" program.[18] Captain Marvel will be the first theatrically-released Disney film to stream exclusively on Disney+.[19] If Disney's proposed acquisition of 21st Century Fox successfully closes, content from the Fox-owned National Geographic Channel will also be included in the service.[20][21]

On March 7, 2019, at the company's annual shareholders meeting, Bob Iger announced that that Disney+ would eventually host the entire Disney film library, including movies currently in the "Disney Vault".[22][23]

Original series based on Marvel properties and Star Wars were also announced, the latter including a spin-off television series that will act as a prequel to Rogue One, and The Mandalorian—a series that will be set in between Return of the Jedi and The Force Awakens.[24][25] The first six films of the Star Wars film franchise will not be available at the service's launch, as their U.S. streaming rights are held by Turner Broadcasting through 2024.[26] The service's initial original content goal was planned to include four to five original movies and five television shows with budgets from $25–100 million.[15] In August 2018, it was reported that The Mandalorian was expected to cost $100 million.[27] In January 2019, it was reported that Disney will spend up to $500 million in original content for the service.[28] In March 2019, The Hollywood Reporter indicated that The New Mutants may not be released per its schedule, and could instead be released on Disney+ following the acquisition of Fox by Disney.[29][30]
Reageer

Laatste nieuws

Chicago Fire is een Amerikaanse actie dramaserie van de zender NBC. De serie loopt al sinds 2012 en op 8 januari 2020 gaat het tweede deel van het achtste seizoen van start.
Gisteren, 12:00
The Pier is een Spaanse romantische thrillerserie van de zender Movistar+. De serie ging in première in januari 2019.
Gisteren, 11:00
Dracula (2020) is een nieuwe Britse horrorserie van de zender BBC One en Netflix. De serie bestaat uit drie afleveringen en gaat in januari 2020 in première.
Gisteren, 10:00
The Sinner is een Amerikaanse anthologieserie van de zender USA Network. De serie ging in première in augustus 2017.
Gisteren, 09:00
In januari start het driedelige finaleseizoen van de politieserie Smeris bij BNNVARA op NPO 3.
vrijdag, 14:00
The Marvelous Mrs. Maisel kan rekenen op een vierde seizoen bij Amazon Prime Video. Dat is gisteren bekend gemaakt.
vrijdag, 12:00