Miami Medical - Seizoen 1
7.5
Eline Hermans geeft Miami Medical - Seizoen 1 een 7.5.

Miami Medical - Seizoen 1

Miami Medical maakt deel uit van een grote en populaire tak in de televisieseriegenres: ziekenhuisseries. De grote vraag is uiteraard of deze serie een slap afkooksel is van grote hit series zoals ER en Grey’s Anatomy. Of geeft Miami Medical ons een nieuw perspectief in het genre? Dat is alleszins de vraag die ik me stelde toen ik aan de eerste aflevering begon.

De serie werd geschreven door Jeffrey Lieber (Lost, NCIS: New Orleans) en geproduceerd door Jerry Bruckheimer (Top Gun, CSI: Crime Scene Investigation). Twee bekende en grote namen in het wereldje van de televisieseries. De serie draait voornamelijk rond vier trauma artsen: Dr. Matthew Proctor (gespeeld door Jeremy Northam en vooral bekend van The Tudors), Dr. Chris Deleo (vertolkt door Mike Vogel en hij speelde ook in de serie Bates Motel), Dr. Eva Zambrano (de actrice voor deze rol is niemand minder dan Lana Parrilla. Zij speelt in de serie Once Upon A Time) en Dr. Serena Warren (vertolkt door Elisabeth Harnois en zij is bekend van haar rol in One Tree Hill).

Team Alpha bestaat uit vier trauma artsen die de zware taak hebben om de meest hopeloze en ingewikkelde urgentieslachtoffers een kans op herstel te geven. Als zij het niet kunnen, dan kan niemand het. Het traumacentrum is gelegen te Miami en daar speelt het grootste gedeelte van de serie zich af. Na een inzinking van de hoofdarts van Team Alpha, moeten de andere artsen leren omgaan met de nieuwe, soms zeer eigenaardige Dr. Proctor. Dat gaat echter niet altijd van een leien dakje. Miami Medical is een typisch voorbeeld van een ‘case-of-the-week’-serie. Elke aflevering zien we een paar nieuwe slachtoffers en volgen we hoe het Alpha Team met bloed, zweet en tranen het leven van verschillende personen probeert te redden.

Het concept van case-of-the-week staat erom bekend dat het soms moeilijk loyale kijkers kan creëren. De remedie voor dat nadeel, is het scheppen van een sterke rode draad. Helaas is dit iets waar de serie in faalt. De verschillende verhalen van de slachtoffers krijgen de meeste aandacht en we krijgen veel te weinig achtergrond van de trauma artsen. Dit heeft tot gevolg dat er ook geen erg in is om bijvoorbeeld een aflevering te missen. Je mist amper iets van de zeer dunne rode draad doorheen de serie.

Bovendien maakt Miami Medical een bijzonder slechte start. De eerste twee afleveringen zijn soms pijnlijk slecht geschreven. Het is duidelijk dat de acteurs er het beste van proberen te maken, maar het script laat in het begin te wensen over. Deze valse start heeft veel mensen afgeschrikt, waardoor het kijkcijfer snel daalde. Onbekend is onbemind. De serie stond al op het randje van de afgrond vooraleer de meeste mensen eindelijk kennis maakten met Miami Medical. Veel serie-verslinders doen zelfs de moeite niet om een show een kans te geven als het erop lijkt dat deze na het eerste seizoen al beëindigd wordt. Met andere woorden: de show had nooit echt een kans.

Dit is spijtig, want voor die kijkers die het hele seizoen toch blijven kijken, wordt duidelijk dat Miami Medical wel een leuke serie is. Om te antwoorden op mijn eigen vraag: neen, deze serie geeft geen nieuw perspectief aan het genre. De show heeft zich nooit kunnen differentiëren van hit series zoals ER en Grey’s Anatomy. Het belangrijkste wat ik onthouden heb van deze serie is dat ik echt genoten heb van het acteertalent. Bovendien ga ik het vriendschappelijk geflirt tussen Dr. Deleo en Dr. Zambrano wel missen.

Over de auter, Eline Hermans

Eline Hermans
Eline combineert haar studies aan de hogeschool met haar liefde voor series en films. Lekker wegdromen met haar favoriete personages is dan ook één van haar meest geliefde vrijetijdsbestedingen. Door middel van het schrijven van recensies, probeert Eline nog meer betrokken te zijn in het televisiewereldje.
Bekijk profiel van Eline Hermans