Mandy Gelling-Potharst geeft "Messiah (2020) - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 18 januari 2020.
1
1

Messiah (2020) - Seizoen 1

"It doesn't matter if he's real, he's good."

Zo droog als een Maria biscuitje, dat kun je Messiah (2020) wel noemen. Af en toe krijg je een klein beetje thee om de droogte weg te spoelen maar het is slechts net genoeg om het lekker te vinden. Messiah (2020) zou gaan over de tweede komst van Jezus, maar is dat het ook? Is al-Masih (Mehdi Dehbi, Tyrant) wel een profeet of zelfs de zoon van God? We leren Al-Masih in de tien aflevering kennen, net als de rest van de wereld. We zien en horen ook wat CIA-agente Eva Geller (Michelle Monaghan, The Path) vindt van de nieuwe Messias.

Het verhaal is voorspelbaar en dat is jammer. Dat had in mijn ogen niet gehoeven. Mocht er een tweede seizoen gaan komen, dan hoop ik dat de losse draadjes aan elkaar worden geknoopt. Is het eerste seizoen ook gelijk het laatste, dan blijven er te veel vragen over om het een bevredigend einde te vinden. De serie Messiah (2020) hinkt op twee gedachten. Zou de komst van Jezus de wereld kunnen ‘redden’ of zou de wereld gestort worden in complete chaos? Ook rijst de vraag waarom zoveel mensen stompzinnig, excuus voor de nogal boude uitspraak, achter een zwijgzame man aanhollen.

What better agent of chaos than a new messiah

Alsof met de komst van deze wrede, brutale, respectloze, arrogante, liefdeloze en charismatische charlatan of profeet alle problemen worden opgelost. De man beantwoordt vragen niet maar geeft een vraag terug. Hij wil duidelijk de wereld ontwrichten en ik moet zeggen; dat lukt hem aardig. Mensen hoop geven om die binnen niet afzienbare tijd met de grond gelijk te maken. Jezus was een groot redenaar en een leraar, deze man is dat absoluut niet. En toch geloven duizenden, vaak wanhopige, mensen deze zwendelaar en goochelaar.

Messiah (2020)

I am here to bring about the world to come.

Het verhaal over de mensen om hem heen blijft een beetje op de achtergrond, al krijg je opeens in de laatste paar afleveringen enorm veel biscuitjes en thee te verwerken. Meer dan genoeg om je aandacht vast te houden in ieder geval. Sommige verhaallijnen bewandelen de begane paden en vertellen dus niets nieuws. Sommige zijn ook zo voorspelbaar dat ze werkelijk niets toevoegen. Maar de verhaallijnen, en dat zijn er helaas te weinig, die wel interessant zijn, worden helaas maar half uitgewerkt.

De beelden van Messiah (2020) zijn soms heel verwarrend. In de eerste paar afleveringen zijn de overgangen tenenkrommend slecht om in de laatste paar afleveringen heel mooi en geloofwaardig te worden. Je zou bijna kunnen denken dat de serie uit twee verschillende delen bestaat en zelfs een beetje schizofreen is. Ook omdat er niet alleen Amerikaans wordt gesproken, is het verhaal geloofwaardig en kunnen de acteurs goed uit de voeten met het soms verwarrende script. De fantasie van de makers gingen volgens mij af en toe alle kanten op, behalve de goede.

De serie is zeker controversieel. Jordanië, waar de serie deels is opgenomen, heeft gevraagd aan Netflix om de serie daar niet uit te brengen. In de islamitische wereld is de serie niet met open armen ontvangen vanwege de naam Al-Masih. Maar Netflix trekt zich ogenschijnlijk weinig aan van de kritiek en laat, terecht, het aan de kijker over wat deze wel en niet gelooft. De serie is niet op waarheid berust en is ontsproten uit het brein van bedenker Michael Petroni, die goed naar Homeland heeft gekeken, maar daardoor zijn eigen verhaal uit het oog is verloren.

Voor nu krijgt Messiah (2020) van mij een 6.5. Mocht er een tweede seizoen komen dan laat ik deze graag aan mij voorbij gaan.
Volg Messiah (2020)
The Wages of Sin