Henk Vernout geeft "Marvel's The Inhumans - Eerste (dubbele) aflevering" een 5.5.
Geschreven door Henk Vernout op 6 Oktober 2017.
1
0

Marvel's The Inhumans - Eerste (dubbele) aflevering

You make me sick. You are just… a human. –Crystal

Bakken vol kritiek, ladingen aan slechte reviews en geruchten dat dit project al gecanceld zou zijn voordat het überhaupt begonnen was. Marvel’s The Inhumans is een van de weinige series die, voordat de daadwerkelijke tv-release was, zo de grond in werd geboord. Ik, als trouwe Marvel-fan, was huiverig om naar de eerste twee afleveringen te kijken omdat het wel vreselijk slecht móést zijn. En? Het was slecht, maar in mijn ogen niet zo slecht als de meeste online critici je doen laten geloven.

In Agents of Shield werden de ‘inhumans’ al geïntroduceerd. Het is een gedeelte van de menselijke bevolking die door een bepaalde mutatie in hun DNA bijzondere krachten krijgen. Marvel’s The Inhumans gaat echter over een specifiek deel van die inhumans. Een deel dat al decennialang op de maan woont, waar ze afgescheiden van de mensheid leven. In de eerste twee afleveringen worden koning Blackbolt (Anson Mount, Hell on wheels) en koningin Medusa (Serinda Swan, Breakout Kings) aan ons voorgesteld. Zij heersen over de kolonie inhumans op de maan en doen dit al jaren met succes.

Inhumans
© ABC

Iwan Rheon (Game of Thrones) speelt de kleinere broer van Blackbolt, Maximus. Hij is een ‘normaal mens’ die aan het einde van de tweede aflevering de macht overneemt. Blackbolt komt op Aarde terecht en zo begint het verhaal van Marvel’s The Inhumans.

Laat ik beginnen met wat ik wel ‘goed’ vond aan deze afleveringen: de meeste acteurs. Hoewel het lijkt dat in het acteerwerk in eerste instantie erg belabberd is, blijkt dat als je iets beter kijkt dit vrijwel geheel te wijten valt aan het tenenkrommende script wat er geschreven is. Zowel Swan, Mount als Rheon proberen er nog het beste van te maken, en dat lukt ze soms nog verbazingwekkend goed als je luistert naar wát ze moeten zeggen. Daarnaast zien de meeste sets én kostuums er ook erg goed uit. De troonzaal van Blackbolt is stijlvol en erg stripboekachtig ingericht en de meeste kostuums zijn bijna letterlijk overgenomen uit het bronmateriaal. Hier kun je weinig commentaar op hebben.

Inhumans
© ABC

Wat ging er niet goed? Ik wandel er even doorheen, anders wordt dit een hele lange recensie. Hoewel de special effects op sommige punten nog te verteren zijn, was het grotendeels van dramatische kwaliteit. Ook het script, de muziek én het camerawerk zijn van een erg laag niveau. Er wordt geprobeerd door langzame, bijna natuurfilm-achtige, beelden de kwaliteit van het camerawerk te verhogen, maar die shots voegen helemaal niets aan de serie óf de verhaallijn toe, waardoor ze volledig nutteloos zijn. Ook schudt de camera erg vaak tijdens verschillende scènes, waardoor het cinematografisch soms vrij amateuristisch overkomt.

Ook de verhaallijn kan, tot nu toe, nog op weinig enthousiasme rekenen. Het tempo schiet alle kanten op en er zit eigenlijk geen actie in de pilot. Jammer, want de meeste kijkers worden nu eenmaal niet warm of koud van 60 minuten aan gesprekken tussen mensen aan tafel.

Eerlijk is eerlijk, deze serie is het eigenlijk niet waard om het etiket ‘Marvel-serie’ te mogen dragen. Ik vind de meeste online recensies echter wel erg ongenuanceerd en het lijkt wel of ze opzettelijk een inktzwart beeld neerzetten.

Marvel’s The Inhumans is absoluut geen topserie. Als echte Marvel-fan kun je deze serie echter nog wel verdragen. Laten we hopen dat de serie de rest van dit seizoen nog flink qua niveau gaat stijgen en dat, voornamelijk de acteurs, de kans krijgen om zich van hun beste kant te laten zien. Maar als het niveau van deze pilot de rest van het seizoen weerspiegelt, ben ik bang dat dit het grootste gefaalde Marvel-experiment van het afgelopen decennium gaat worden.

Een 5,5!
Volg Inhumans
...And Finally: Black Bolt