Geschreven door Henk Vernout op 24 Maart 2021.
5
0

Marvel's The Falcon and the Winter soldier - Eerste aflevering

Na alle theorieën, mysteries, hilariteit, magie en intense emoties van Marvel’s WandaVision is het de beurt aan Marvel’s The Falcon and the Wintersoldier om de Marvel-karavaan verder te trekken.

So today we honor Steve’s legacy. But also, we look to the future. So, thank you, Captain America. – Sam

Als je ook maar een glimp hebt meegekregen van de trailers weet je al meteen dat dit een hele andere serie is dan zijn ‘voorganger’ Marvel’s WandaVision. Vanaf de start van de eerste aflevering voel je het vrijwel direct, dit is een Marvel-actie film zoals we die kennen, maar dan in serievorm. Dat klinkt fantastisch toch?

Verhaaltechnisch starten we ongeveer een half jaar na ‘The Blip’; het moment dat Thanos, de grote schurk uit de films, half de wereld wegknipte. We zien Sam Wilson (Anthony Mackie, Altered Carbon) eigenlijk meteen dealen met de consequenties van de film. Hij kreeg het schild van Captain America overhandigd met de boodschap dat die nu van hem was. Maar de grote schoenen vullen van zo’n superheld is makkelijker gezegd dan gedaan. Even verderop zien we hoe James ‘Bucky’ Barnes op zijn manier dealt met de consequenties van zijn verleden. Zijn verleden als gehypnotiseerde huurmoordenaar is een ondragelijke last op zijn schouders en hij zit daarom in therapie. Dat is verhaaltechnisch waar we ongeveer starten.

Vanaf moment één is dit een enorme actieserie. De grootsheid en de schaal van de actiescènes waarin de Falcon door het luchtruim in de buurt van Libië vliegt is meteen van echte Marvel-proporties. Het ziet er goed uit, er zijn veel explosies, gevechten, spectaculaire duikelingen en ga zo maar door. Ook de Wintersoldier heeft wat actie, alhoewel we zijn nieuwe arm nog niet in actie zien.

Marvel's The Falcon and the Winter Soldier
© Disney+

Wat duidelijk een rol speelt in deze serie zijn de emotionele overblijfselen van een wereldschokkende ramp aan de ene kant maar ook zeker de persoonlijke, menselijke aspecten van deze superhelden. Marvel tackelt ook thema’s als racisme en discriminatie. Je voelt aan alles dat bijvoorbeeld Sam Wilson niet meteen het Captain America pak aantrekt mede doordat hij er wellicht niet uitziet als ‘The American Dream’. In een scène waar hij een lening bij een bank probeert te krijgen is de medewerker van de bank lyrisch dat hij de superheld Falcon is, maar krijgt hij geen lening. Zonder het te zeggen speelt discriminatie hier een duidelijke rol.

Wat dat betreft durft Marvel het nu ook aan om belangrijke thema’s aan te snijden en niet meer alleen in een sprookjessuperhelden-wereld te leven.

De stijl van de serie, zoals ik al schreef in de inleiding, voelt echt aan als een typische Marvel-film. Dit zou prima de intro van de volgende Captain America-film kunnen zijn. Het voelt vertrouwd. Heerlijk zou je zeggen, maar toch bekroop me ook een ander gevoel: hebben we dit niet al gezien? Waar Marvel’s WandaVision wat mij betreft de verwachtingen en capaciteiten van Marvel als filmmakers enorm overtrof, voelt dit een beetje als, en ik durf het bijna niet te zeggen, een stap terug? Ben ik de enige die dit zo voelde? Laat het me vooral weten in de reacties waarom je dit gevoel wel of niet had!

Maar al met al is dit een prima, solide start van een volgend avontuur in de alsmaar groeiende én nog steeds immens populaire Marvel Cinematic Universe!

Een 7,5!
Volg Marvel's The Falcon and the Winter Soldier