9
Bo Verhoef geeft "Manhunt - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Bo Verhoef op 13 februari 2018.
5
0

Manhunt - Seizoen 1

Ken jij dat verhaal van die ene man die bommen maakte en ze anoniem verstuurde via de post, waardoor hij 23 personen ernstig heeft verwond en drie personen heeft vermoord? De man verstuurde zeventien jaar langs bommen naar voornamelijk universiteiten en vliegvelden, waarna hij al snel de ‘Unabomber’ werd genoemd. De klopjacht op deze anonieme seriemoordenaar was groot nieuws en niet zo gemakkelijk. En deze klopjacht is precies het verhaal van de serie Manhunt: Unabomber, die sinds vorig jaar te zien is op Netflix.

Wat mij betreft één van de beste op waarheid gebaseerde series allertijden.

Voordat ik deze serie voorbij zag komen op Netflix had ik nee geantwoord op de vraag in de eerste zin van deze recensie. Nu was ik nog niet geboren toen deze man heel Amerika in zijn greep hield, maar in deze tijd zou je zulke gruwelijke daden al gauw mee krijgen. Ik heb het gevoel dat je bijna niet meer aan zulke verhalen of geruchten ontkomt tegenwoordig. Zodra er ook maar iets ergs gebeurd, heb jij alle informatie al binnen handbereik en is het eerste pushbericht al binnen. En het feit dat ik nog niks wist over deze Unabomber maakte mijn kijkervaring eigenlijk beter. Dus mijn eerste tip voordat ik meer vertel over de serie: ga hem gewoon kijken. Kijk hem terug en lees daarna alles wat je kan lezen over dit bizarre verhaal en de indrukwekkende serie die Discovery erover heeft gemaakt.

Manhunt: Unabomber is een serie met acht afleveringen, gemaakt door Discovery Channel. Er is een seriemoordenaar, de Unabomber, die gevonden moet worden. Er zijn geen sporen of tips, alleen maar verhalen over zijn acties en geschreven brieven. Jim ‘Fitz’ Fitzgerald (fantastisch vertolkt door Sam Worthington), een gedragskundige binnen de FBI, gaat hem proberen op te sporen door middel van linguïstieke analyses. Echter in die tijd was dat nog niet een officiële manier van onderzoeken en het kost Fitz dan ook veel moeite om anderen te overtuigen van zijn bevindingen. Uiteindelijk komt hij op het spoor van de Unabomber (die indrukwekkend wordt gespeeld door Paul Bettany). Vanaf dat moment leer je ook de kant van de Unabomber kennen. Het seizoen eindigt natuurlijk met de arrestatie en de rechtsgang van de man achter de bommen.

Was je een fan van Mindhunter en Making a murderer? Dan ga je sowieso ook genieten van deze serie. Het verhaal is indrukwekkend in beeld gebracht en eigenlijk kan je niet stoppen met kijken. Je wilt gewoon weten wie de seriemoordenaar is en je wilt ook weten hoe Fitz hem uiteindelijk gaat opsporen. Wat ik vooral fantastisch vond aan de serie was de opbouw. In de eerste afleveringen leert de kijker eerst Fitz zijn persoonlijkheid goed kennen en je komt meer te weten over het reilen en zeilen binnen de FBI. Daarna leef je al gauw met hem mee en hoop je dat hij gauw de anderen kan overtuigen van zijn theorieën.

Wanneer je steeds meer te weten komt over de Unabomber en de gedachtes achter zijn acties, krijg je zelfs een beetje medelijden met hem. Tot de slachtoffers hun woord mogen doen in de rechtzaal en je hoopt dat de Unabomber een vreselijk leven in de gevangenis krijgt. En dat is denk ik één van de dingen die de serie zo sterk maakt. Je snapt de gedachtegangen van iedereen en het is ook nog eens erg geloofwaardig in beeld gebracht. Wat mij betreft één van de beste op waarheid gebaseerde series allertijden. En een tweede seizoen? Ik zie niet echt in waarom dat nodig zou zijn. Maar je weet het nooit.
Volg Manhunt
Open Season
Open Season