anonymous geeft "MacGyver - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 14 november 2016.
2
1

MacGyver - Eerste aflevering

"His name is MacGyver. He can fix anything. He could fix a computer with a hairpin and a piece of duct tape."

Iedereen die enigszins bekend is met de televisie uit de jaren tachtig kent hem wel: MacGyver. Tussen 1985 en 1992 was de man met de geniale plannen, de knutselaar Angus MacGyver, de drijvende kracht achter de gelijknamige serie. Inmiddels zijn we eenendertig jaar verder, zijn we ouder, wijzer en hebben we vele series en hoofdrolspelers verwelkomt en uitgezwaaid. Maar zoals altijd komt alles weer terug, en als een boemerang komt ook MacGyver weer voorbij gevlogen. Dit keer volgen we de kleinzoon van de ons zo bekende MacGyver: Angus "Mac" MacGyver (Lucas Till, Hannah Montana: The Movie).

Italië 2016, Angus "Mac" MacGyver infiltreert samen met Jack Dalton (George Eads, CSI: Crime Scene Investigation) en Nikki Carpenter (Tracy Spiridakos, Revolution) een feestje en steelt daar een biologisch wapen. Als die diefstal niet loopt zoals Mac verwacht, verandert zijn leven drastisch. Drie maanden later krijgt Mac het verzoek van zijn bazin Patricia Thornton (Sandrine Holt, House of Cards), om wederom achter het biologisch wapen te gaan en het te ontmantelen. Dit gaat uiteraard op de de manier zoals Mac het van zijn opa heeft geleerd. Inderdaad, met paperclip, batterij, een koperen draadje en een tang.

Ze hebben de befaamde paperclip teruggebracht

Na de vele, soms negatieve reacties ben ik ruim een maand na het begin van de serie de pilot gaan kijken. Ik wilde immers met een leeg blad beginnen. Toch was mijn mening al voor het kijken gevormd. Hoe kan een serie uit de jaren tachtig nu nog leuk zijn? Hoe geef je een serie als MacGyver na eenendertig jaar het gevoel dat het toch iets van het oude heeft. Ik denk dat de makers van de serie hun best gedaan hebben. Ze hebben de befaamde paperclip teruggebracht in de serie, maar daarnaast heeft het ook een futuristisch tintje gekregen. Het voelt een beetje als een goedkope versie van James Bond met een soms lompe Jack en een intelligente hacker Riley Davis (Tristin Mays, Alias). Eigenlijk is MacGyver (2016) best een aardige serie. Aardig, niet geweldig en zeker niet van een erg hoog niveau. Gewoon leuk, zolang je de 'oude' MacGyver maar even vergeet.

[image-67678]

Op 18 oktober 2016 kreeg MacGyver (2016), tegen alle verwachtingen in, toch een vol seizoen van tweeëntwintig afleveringen. Er zijn dus inderdaad mensen die vertrouwen hebben in de serie en ook genieten van de serie. Nu vond ik persoonlijk de stunts wel leuk, de humor was aardig en heb ik een zwak voor George Eads. Voor mij is hij de meest overtuigende acteur van het stel.
Ik kijk nog even verder voordat ik MacGyver (2016) voorgoed verban naar de jaren tachtig. Of, misschien is een remake van deze serie zo slecht nog niet en omarmt een nieuwe generatie de man, zoals wij dat in de jaren tachtig ook deden. Wie weet stijgen de aandelen in de paperclips. Ach, ik mijmer maar wat.
Volg MacGyver (2016)
Abduction + Memory + Time + Fireworks + Dispersal
05x15