9
anonymous geeft "Line of Duty - Seizoen 4" een 9.
Geschreven door anonymous op 2 Mei 2018.
1
0

Line of Duty - Seizoen 4

Carrière maken is niet iets van het bedrijfsleven alleen; ook bij de politie is het voor sommige dienders een krachtige motivator. Voor Roz Huntley (Thandie Newton) bijvoorbeeld, een van de hoofdpersonen in het vierde seizoen van de Britse serie Line of Duty. De onbetwiste ster op de politieacademie, vrouw, donker; Roz heeft alles om het ver te schoppen binnen de rangen van het politieapparaat. Want hoe cynisch dat ook moge klinken: met zo iemand maak je als instituut goede sier. En dat laat Roz zich maar al te graag welgevallen. Scoren, dat wil ze met haar team, koste wat het kost. Wat zij echter lijkt te vergeten, is dat hoogmoed gemakkelijk voor de val komt en zo zijn we als kijker zes afleveringen lang getuige van the Rise and Fall van Roz Huntley.

Natuurlijk spelen de mensen van AC 12-chef Ted Hastings (Adrian Dunbar) hierin een belangrijke rol, met ‘terriër’ Steve Arnott (Martin Compston) opnieuw, net als in voorgaande seizoenen, als aanjager. Huntley vestigt voor het eerst de aandacht van AC 12 op zich wanneer zij wat al te gemakkelijk de ‘bewijzen’ accepteert tegen een jongeman die ervan verdacht wordt twee prostituees te hebben vermoord. Hoewel er voldoende reden is om het ‘bewijsmateriaal’ anders te interpreteren, zet zij, gestimuleerd door korpschef Derek Hilton (Paul Higgins), voldoende druk om de verdachte tot een bekentenis te dwingen. Case closed, zou je zeggen.

Maar niet voor het team van Hastings. Dat leidt tot het kat-en-muisspel dat de Line of Duty-fan inmiddels kent: Steve Arnott en Kate Flemming (Vicky McClure) die alles op alles zetten om te bewijzen dat zorgvuldigheid het opnieuw heeft afgelegd tegen de drang tot scoren en Roz Huntley die letterlijk alles doet om haar reputatie te redden. Ze knoeit met bewijsmateriaal, blijkt intelligent genoeg en verbaal zo begaafd dat zij tijdens de verhoren door AC 12 regelmatig de rollen weet om te draaien en uiteindelijk is zij zelfs direct betrokken bij de dood van een van haar ‘belagers’. Is het doodslag of moord? We komen het pas in de laatste aflevering te weten.

In dit vierde seizoen worden we opnieuw geconfronteerd met de nasleep van de zaak die als een rode draad door de eerste drie seizoenen loopt: de – vermeende? – politiebetrokkenheid bij een pedofielenzaak uit te verleden. Daar leek met de dood van Matthew ‘Dot’ Cottan aan het eind van seizoen 3 voorgoed een streep onder gezet, maar niets blijkt minder waar. Vlak voordat hij de laatste adem uitblies, gaf Dot een kleine aanwijzing over de identiteit van de politieofficier die destijds bepaalde zaken in de doofpot stopte. Diens naam zou beginnen met een H. Doelde hij op Hastings? Dat is in ieder geval de indruk die Roz Huntley probeert te wekken en zij wordt daarbij merkwaardig genoeg gesteund door korpschef Hilton. Die heeft blijkbaar nog een rekening met Hastings te vereffenen.

Ook dit seizoen staat, evenals eerdere seizoenen, bol van de dramatiek en dat komt bepaald niet alleen door het optreden van Roz Huntley. Steve Arnott moet bijvoorbeeld zijn vasthoudendheid opnieuw bekopen, deze keer zelfs op een bijzonder akelige manier; Hastings staat onverwacht met zijn mond vol tanden als de pedofielenkwestie weer wordt opgerakeld en Steve en Kate komen als concurrenten tegenover elkaar te staan in de strijd om promotie tot inspecteur. Opnieuw is er genoeg aan te merken op de geloofwaardigheid van het verhaal. Maar dat valt wat mij betreft volledig in het niet bij de over all-kwaliteit van dat verhaal, dat hoofdzakelijk in het teken staat van de vraag of Roz Huntley uiteindelijk weg zal komen met haar merkwaardige gedrag. Daarnaast is het spel van BAFTA-winnares Thandie Newton een kwaliteit op zich. Gek word je als kijker van haar arrogante optreden. Ze is mooi, intelligent maar zeker ook tot op zekere hoogte narcistisch en daarvan wordt haar echtgenoot, die gespeeld wordt door Lee Ingleby, bijna een verbijsterd slachtoffer.

Bij veel series is het op voorhand niet zeker dat er een vervolg komt; bij Line of Duty hoeven we daaraan niet te twijfelen. ‘Dit lijkt wel een levenswerk te worden,’ verzucht Ted Hastings in de slotscene, als nog één keer de pedofielenkwestie en haar nasleep ter sprake komen. Vragen genoeg die nog moeten worden beantwoord. Wie is of was bijvoorbeeld die bewuste ‘H’: Hilton, die uiteindelijk de eer aan zichzelf houdt; Hastings, zoals Roz Huntley suggereerde, of een andere, tot nu toe onbekende politieofficier? En wie zijn die ‘Balaclava Men’, die in seizoen 4 zo’n gewelddadige rol spelen en van wie er nog maar één is uitgeschakeld? Wie na het kijken van seizoen 4 alvast wat voorpret zoekt voor een nieuw seizoen: op het internet vind je zonder veel moeite een aantal spoilers.
Volg Line of Duty
Episode 7
Episode 7