Mandy Gelling-Potharst geeft "Goliath - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 2 juli 2018.
2
0

Goliath - Seizoen 2

You drink too much. No, that’s not true. I drink exactly the right amount.

De belachelijk charismatische acteur Billy Bob Thornton kruipt voor de tweede keer in de huid van Billy McBride; alcoholverslaafde, ex-echtgenoot, vriend, minnaar, vader, advocaat en niet te vergeten miljonair. Al zie je dat niet aan McBride af. Hij leeft nog steeds in hetzelfde sjofele motel naast zijn favoriete bar waar hij nog steeds elke avond afspreekt met Jan de Loper. Maar net als in het eerste seizoen komt er een zaak langs die de briljante advocaat weer even van zijn meest geweldige kant kan laten zien.

In de start van het tweede seizoen zien we hoe de rechtszaak uit het eerste seizoen nu uiteindelijk is afgelopen. McBride heeft er een aardige duit aan over gehouden maar doet niet veel met het geld, behalve iedereen ongevraagd geld te willen geven. Net als de zeer gelukkige taxichauffeur die een tip krijgt van 200 dollar. Zijn nieuwe auto staat ongebruikt voor de deur van het motel en zijn nieuwe, peperdure huis staat onbewoond te wachten op zijn nieuwe bewoner.

McBride wordt een beetje tegen wil en dank opnieuw op een zaak gezet. Dit keer is het een zestienjarige jongen die schijnbaar onschuldig in de gevangenis zit. De advocaat in hem kan deze zaak niet laten voor wat het is en weer duikt hij samen met Patty Solis-Papagian op de zaak. En deze keer blijkt het een lastigere zaak te zijn dan het eerste seizoen. Wie vertelt de waarheid en wie is echt betrokken bij de zaak en waarom.

Goliath
© Prime Video

Maar hoe goed al deze spelers ook mogen zijn het is Thornton die als McBride schittert in dit geweldige tweede seizoen van Goliath.

Naast Thornton en Nina Ariadne als Patty zien we nieuwe spelers die goed overweg kunnen met het script en de fantastisch spelende Thornton. Voor het eerste seizoen won hij in 2017 geheel terecht een Golden Globe. We zien Ana de la Reguera (Capadocia) als Marisol Silva, kandidaat-burgemeester van Los Angeles. Mark Duplass (The League) als Tom Wyatt, een filantroop, project ontwikkelaar en de grootste donateur aan de campagne van Marisol. Matthew Del Negro (Scandal) als Danny Loomis een charismatische doch dubieuze en slinkse politieke raadgever. Morris Chestnut (Rosewood) staat als Hakeem Rashad, assistent officier van justitie, lijnrecht tegenover McBride en schijnt een verleden met hem te hebben.

Maar hoe goed al deze spelers ook mogen zijn, het is Thornton die als McBride schittert in dit geweldige tweede seizoen van Goliath. De acteur speelt de sterren van de hemel en zet zeer overtuigend de advocaat tegen wil en dank neer. Ook in het tweede seizoen is de mens ondergeschikt aan de zaak. Hoe vreselijk McBride dat ook mag vinden. Geld, macht en redelijke krankzinnigheid spelen een hoofdrol in de prachtige serie die de seriefan eigenlijk niet mag laten liggen.

Wie ik speciaal nog wil benoemen zijn songwriter Paul Williams (The Bold and the Beautiful) als J.T. een voormalig advocaat die zwaar teleurgesteld is in het huidige rechtssysteem en Alexandra Billings (Transparent) als rechter Martha Wallace die een geschiedenis heeft met McBride en J.T. Beide acteurs weten iets extra’s te brengen met hun bijrollen. Amazon heeft nog geen derde seizoen aangekondigd helaas. Het zou absoluut geen straf zijn om naar een derde seizoen te mogen gaan kijken van deze geweldige serie met een geweldige hoofdrolspeler en aparte verhaallijn.

9 punten voor een geweldig tweede seizoen die van mij mag overgaan in een derde seizoen.
Volg Goliath
It's Time