anonymous geeft "Game of Thrones - Seizoen 1" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
1
0

Game of Thrones - Seizoen 1

In Nederland hebben wij nog niets van de succesvolle, met meerdere Emmy’s bekroonde, eerste serie van Game of Thrones op TV gezien. Maar op het internet verschijnen inmiddels de eerste teasers van serie twee al, met onze nationale acteertrots Carice van Houten in de rol van de Heks Melisandre. Het Amerikaanse publiek kan niet wachten tot begin 2012 de kwaliteitszender HBO (van onder andere The Wire, The Sopranos, True Blood en Seks& the City) hen als eerste weer laat meeleven met de bewoners van het fantasiecontinent Westeros. De IMDB (internet movie database ) gaf de eerste serie een onwaarschijnlijk hoge waardering van 9,4. Een cijfer dat nog niet vaak gegeven is. Ook het hoge aantal stemmers, tot nu toe meer dan 62000, laten zien dat de serie echt populair is.

Game of Thrones is een serie die gebaseerd is op de fantasieboeken uit de serie ''Een Lied van IJs en Vuur'' van George R. R. Martin. Het gaat over een machtsstrijd om de ijzeren troon tussen zeven verschillende adellijke families op het fictieve mythische continent Westeros. Robert Baratheon(Mark Addy) is koning van Westeros, maar al snel ontdekt hij dat zijn troon zeer gewild is onder meerdere adellijke families. Als zijn belangrijkste adviseur, zijn ‘hand’, op mysterieuze wijze sterft neemt hij contact op met zijn oude vriend Eddard Stark (Sean Bean)de heer van Winterfell en de noordelijke landen. Hij vraagt dringend aan Eddard of die zijn nieuwe ‘hand’ wil worden. In die functie moet Stark vrijwel alle minder belangrijke regeringszaken regelen en houdt hij zich constant bezig met het politieke spel. Een rol die hem eigenlijk niet echt ligt.

De Lannister-familie lijkt meer te weten van de dood van de eerdere hand. Onder andere koning Baratheons vrouw, Cersei (Lena Headey), is een lid van deze machtige familie, maar er zijn meer redenen voor de Stark om de Lannisters te wantrouwen. Ondertussen ontvouwt zich op het oostelijke continent nóg een verhaal. De laatste erfgenamen van de door Baratheon afgezette koning smeden een plan om een nieuwe oorlog om de Iron Throne te starten. Viserys Targeryen (Harry Lloyd) laat zelfs zijn jongere zus Daenerys (Emilia Clark) trouwen met de leider van de Dothraki, een barbaars maar machtig paardenvolk, geleid door Khal Drogo (Jason Momoa). Om het allemaal nog erger te maken staat er in het Noorden een oud mysterieus kwaad op, klaar om het door oorlogen en twisten verscheurde Westeros binnen te vallen. Alleen de wachters bij de vestingmuur lijken dit drama te kunnen voorkomen. Nog enkele maanden wachten en in de VS weten ze hoe het verder gaat. Volgens George R. R. Martin, die meewerkte aan de serie, volgt de serie de verhaallijn van de boeken vrij nauwkeurig. Wie niet kan wachten kan vast in de boeken lezen hoe het verder gaat.

Wat maakt deze serie zo succesvol bij publiek en recensenten? Allereerst zijn de boeken uitstekend geschreven, een beetje in de stijl van Tolkien, en werkt de schrijver zoals eerder vermeld mee aan het tot stand komen van een accurate verfilming van zijn levenswerk. Verder heeft HBO zoals altijd kosten nog moeite gespaard om het epische verhaal spectaculair tot leven te laten komen voor de kijkers van haar populaire betaalzender. Levensechte decors, prachtige kostuums, en mooie middeleeuws uitziende locaties maken het kijken een lust voor het oog. Samen met het uitstekende acteerspel van een magnifieke en altijd chagrijnig kijkende Sean Baen als de vertegenwoordiger (the Hand) van de koning, Mark Addy als koning Robert Baratheon , en de lilliputter Peter Dinklage’s als de zelfingenomen en vlijmscherpe Tyrion Lannister is dit een must see voor de liefhebber van het fantasy genre. Heb je de tijd, kijk de serie in een keer achter elkaar, geen cliffhangers, wel zo fijn. Waarschijnlijk komt de serie niet op TV in Nederland, wel gaan geruchten dat Ziggo hem op zijn on demand kanaal wil gaan aanbieden. Wachten dus tot hij in Nederland op DVD of liever nog Blu-Ray gaat uitkomen. Ik denk dat je voor heel even ontsnapt uit de economische crisis.
Volg Game of Thrones
The Iron Throne
The Iron Throne