8.5
anonymous geeft "Game of Thrones - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 28 juni 2013.
6
0

Game of Thrones - Seizoen 3

Een groter succes dan Game of Thrones nu is kunnen de makers nauwelijks wensen: het fantasy drama heeft wereldwijd miljoenen volgers en het aantal Game of Thrones verslaafden blijft maar groeien, ook in Nederland. De verkoop van de reeks boeken waarop de serie is gebaseerd, A Song of Fire and Ice, gaat hard. De finale van seizoen 3 werd in Amerika alleen al door 5,4 miljoen mensen bekeken – daar komt het aantal kijkers in zo’n honderd andere landen nog bij.

Seizoen 3 eindigt waar seizoen 2 eindigt: zeven partijen strijden om de troon. Het leger van Robb Stark, uit het Noorden, trekt naar naar King’s Landing om de troon te bestijgen en de dood van Ned Stark te wreken. Robb Starks zusje Sansa zit comfortabel gevangen op King’s Landing terwijl de andere, Arya Stark, van de ene ontvoering in de andere valt.

Bij de Lannisters claimt Lord Tywin de overwinning op Baratheon. De jonge Joffrey is nog steeds koning van de zeven koninkrijken en gaat Lady Margaery Tyrel trouwen in plaats van Sansa Stark, tot haar grote genoegen. Daenerys Targaryen trekt aan de andere kant van The Narrow Sea verder met haar draken en bouwt standvastig haar leger uit. Stannis Baratheon probeert onder invloed van priesteres Messandra (Carice van Houten) zich te herpakken na zijn nederlaag. Hij geeft Devos de schuld van de nederlaag bij King’s Landing, die op zijn beurt een eind wil maken aan de priesteres.

Dan zijn er nog de andere leden (of bastaards) van de Starks en Lannisters die, al dan niet uit vrije wil, door het koninkrijk zwerven. Jaime Lannister moet naar huis (King’s Landing) geëscorteerd worden na zijn gevangenschap bij de Starks, maar ondervindt de nodige tegenslagen. Jon Snow is een van de Wildlings (of toch niet?) geworden, en trekt met de wilden richting The Wall. De half verlamde Bran Stark is op weg naar het noorden van The Wall, terwijl zijn visionaire dromen blijven terugkomen.

Het toch al redelijk complexe verhaal wordt er niet gemakkelijker op in seizoen 3. Het tempo van de verhalen ligt daarentegen vrij laag. Daarbij komt niet elke verhaallijn in elke aflevering aanbod. Vanaf de eerste aflevering van dit derde seizoen boeit Game of Thrones echter weer direct. Wanneer de serie iets minder spannend lijkt te worden wordt je verrast door epische beelden, een gruwelijke moord of een hoopgevende gebeurtenis.

De lezers van de boeken weten wat er gaat gebeuren dit seizoen, en zullen vast opgelucht zijn dat ‘het’ is gebeurd. Zonder iets te willen verpesten zal iedereen het er mee eens zijn: de meest schokkende en opzienbarende aflevering tot nu toe is te vinden in seizoen 3.

Game of Thrones is meeslepend, ontroerend, afschuwelijk en een tikkeltje ingewikkeld. Dat blijft het in het derde seizoen. De winter is er echter nog steeds niet, en de grote botsing tussen de strijdende partijen blijft vooralsnog uit. Dat de strijd voortduurt in de volgende seizoenen is wel duidelijk, dat er veel bloed gaat vloeien ook. Voor de rest blijft Game of Thrones even voorspelbaar als het leven zelf: niet.
Volg Game of Thrones
The Iron Throne
The Iron Throne