8
anonymous geeft "Game of Thrones - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Game of Thrones - Seizoen 1

Game of Thrones is de nieuwste telg uit het warme nest van HBO. Dit netwerk heeft al behoorlijk wat mooie treffertjes op zijn naam staan en lijkt nu een nieuwe serie aan deze lijst te kunnen toevoegen. Met slechts vijf aflevering tot nu toe en toch al het tweede seizoen aangekondigd, lijkt HBO daar zelf in in ieder geval van overtuigd. Maar kan de serie alle beloftes ook echt afleveren?

Game of Thrones is gebaseerd op de boekenreeks 'A Song of Ice and Fire' van George R.R. Martin en het eerste seizoen draait om de gebeurtenissen uit het gelijknamige eerste boek van deze reeks. Het verhaal speelt zich af in Westeros, een land dat bestaat uit zeven koninkrijken en waar de zeven adellijke families strijden om de macht over het hele land. Gedurende de serie focust het verhaal zich steeds op een of meerdere van deze families.

Hoe het verhaal zich precies zal gaan ontwikkelen is nog niet helemaal duidelijk, maar alles lijkt er op dat er een nieuwe strijd om de troon zit aan te komen. In de eerste paar afleveringen blijkt dat de huidige koning (Mark Addy; Robin Hood, A Knight's Tale) zich behoorlijk bedreigd voelt en hij zoekt daarom steun bij zijn oude vriend Ned Stark (Sean Bean; Lord of the Rings, Troy) die hij mee neemt naar de hoofdstad om daar als zijn rechterhand te dienen.

Ondertussen staan er elders in het land behoorlijk wat dingen te gebeuren. Zo zijn de kinderen van de vorige koning, Viserys en Daenerys, bezig om weer naar huis te komen en heeft de vrouw van Ned Stark haar handen vol aan het thuisfront. De bastaard van Ned, Jon Snow, besluit om The Wall (een grote muur die het koninkrijk van een hele hoop bad guys scheidt) te gaan beschermen en de koningin en haar tweelingbroer houden ook een behoorlijk geheim verborgen.

Kortom, genoeg materiaal om een serie mee te vullen.

De sfeer van de serie is verder uitstekend in orde. Er is veel tijd en aandacht besteed aan de kostuums en de sets zijn prachtig. Het fantasy element overheerst uiteraard maar ook de CGI van de serie lijkt helemaal top te zijn. Let bijvoorbeeld alleen al op de intro van de serie die prachtig in elkaar steekt. Bovendien vind ik het fijn dat de acteurs allemaal een Brits accent hanteren. Weinig dingen zijn zo fantasiebrekend als een stelletje 'yanks' die gillend door het scherm rennen. Dezelfde aandacht voor sfeer vinden we trouwens ook terug in de soundtrack, die heel strak gecomponeerd is.

Ook met de casting zit het wel goed. Sean Bean is een schot in de roos als Eddard Stark. De man heeft uiteraard al behoorlijk wat films en series op zijn naam staan en lijkt zich bij Game of Thrones als een vis in het water te voelen. Ook Mark Addy verdient een eervolle vermelding als koning Robert en Lena Headey (Terminator: The Sarah Connor Chronicles) zet een prachtrol neer als bitch koningin van Westeros.

Zelf ken ik de boekenreeks helemaal niet en bekijk ik de serie ongetwijfeld heel anders dan iemand die de boeken wel gelezen heeft. Soms worden er verwijzingen gemaakt naar namen en plaatsen waarbij de referentie voor mij niet duidelijk is omdat er geen verdere tekst en uitleg wordt gegeven. Iemand die de boeken heeft gelezen zal dit misschien wel kunnen volgen. Helemaal in de eerste paar afleveringen vliegen de verwijzingen je om de oren en is het bijna onmogelijk om bij te houden waar het precies allemaal overgaat. Gelukkig lijkt de serie nu een wat minder snel tempo aan te nemen en is er meer ruimte voor uitleg en kennismaking. Desondanks blijft het soms lastig om het politieke spel, waar de serie toch om draait, helemaal te volgen.

Het mag de pret allemaal niet drukken. Game of Thrones belooft een ijzersterke serie te gaan worden, compleet met een flink potje no-nonsense van HBO. Bereid je dus voor op een flinke dosis gruwel, bloed en sex. Oh, en steengoede fantasy.
Volg Game of Thrones
The Iron Throne
The Iron Throne