9
anonymous geeft "Flikken Maastricht - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Flikken Maastricht - Seizoen 1

Met deze serie die gebaseerd is op het Belgische Flikken wat zich in Gent afspeelt, heeft bedenker en producent Reinout Oerlemans (Eyeworks) echt een kijkcijferkanon binnen gehaald, met wekelijks meer dan anderhalf miljoen kijkers. De serie is onder andere geregisseerd door Martin Schwab die vooral bekend is door zijn rol als Ab Keizer in Baantjer. Van deze Nederlandse politieseries zijn er tot op dit moment 6 seizoenen (63 afleveringen) en één film gemaakt.

De serie draait om de twee hoofdpersonen Eva van Dongen (Angela Schijf) en Floris Wolfs (Victor Reinier). Eva is een jonge aantrekkelijke rechercheur, ambitieus, koppig maar vooral heel normaal. Ze houd van simpel, spijkerbroek, een broodje kaas, uit eten bij de chinees en woont bij haar vriend Frank in “De Ponti”, een pension die Frank runt. Ze bekommert zich tevens over haar licht verstandelijke broer(Dimme Treurniet) die vaak in de problemen komt doordat hij met verkeerde “vrienden” omgaat.Wolfs is een veertiger, veel ervaring als rechercheur, vast beraden, een charmeur, goed gekleed en rijdt in een klassieke sportauto, maar heeft wel de nodige privé problemen, onder andere een dochter die geen contact met hem wil.

De bijrollen zijn weggelegd voor hoofdagent Romeo Sanders (Sergio IJsel) en brigadier Marion Dreesen (Oda Spelbos) en de cast wordt elke aflevering aangevuld met een bekende acteur of actrice. In de laatste twee aflevering van seizoen 1 heeft Andrea Croonenberghs als Britt Michiels bijrol, die in de oorspronkelijke serie Flikken de hoofdrol heeft. Romijn Conen speelt de rol van Frank de Ponti die eigenlijk de basis legt voor het karakter van Eva. In seizoen 4 krijgt Thomas Acda een belangrijke rol als brigadier Daan Vos, die een groot aandeel heeft in het wantrouwen wat er begint te heersen in Wolfs.

De serie start met het beeld van Wolfs die in zijn sportwagen op weg is naar een plaats delict en zijn nieuwe partner Eva van Dongen. Nadat de vroegere partner van Wolfs zich van het leven beroofd had, omdat Wolfs een relatie met zijn vrouw had, besluit Wolfs overplaatsing aan te vragen van Amsterdam naar Maastricht. Zo komt de samenwerking tot stand tussen Eva en Floris. Wolfs huurt een kamer in De Ponti en komt dus bijna samen te wonen met Eva. De twee rechercheurs krijgen een haat/liefde verhouding en de spanning tussen hun, die er al is vanaf eerste aflevering, is zo enorm dat het bijna voelbaar is.

Elke aflevering heeft een hoofdzaak en een wat kleinere bijzaak en daarbij spelen de privé-problemen van de hoofdrolspelers ook een belangrijke rol. De afleveringen bestaan niet allemaal uit moord en doodslag, maar ook chantage, vermissing, zedendelicten en drugs komen voor. Op zich zijn de afleveringen los te kijken van elkaar maar dan mis je wel de achtergronden en de rode draad die door de seizoenen heen lopen welke de serie echt tot een topper maken. Zo speelt de haat/liefde verhouding tussen Eva en Wolfs een hele grote rol maar ook de vermeende corruptie van Wolfs, de verdwenen miljoenen, de moord op Frank de Ponti, de “foute” vriendjes van Marion, de aanslag op de Amerikaanse president en de wraakacties van Daan Vos een belangrijke rol in de serie.

Begin 2012 is er ook een film gemaakt genaamd “De Overloper”. Deze film is een brug tussen seizoen 5 en seizoen 6 waarin erg belangrijke ontwikkelingen van de rode draad in de serie worden toegelicht. Eigenlijk is deze film onmisbaar en een echte aanrader als je echt alles wilt weten wat nog onbeantwoord is. Ook deze film is geproduceerd door Eyeworks en zijn er naast Angela schijf en Victor Reinier hoofdrollen weggelegd voor Jeroen Spitzberger, Thom Hoffman en Halina Reijn.

Voor liefhebbers van de diverse Nederlandse politieseries is dit een absolute aanrader en op zoveel fronten beter dan alle andere. Zo staat niet de bekende stad Amsterdam centraal maar Maastricht en de mooie regio zuid-Limburg. De serie heeft niet de humor, de lange regenjassen en de bekende “nu gaat er mij een lichtje branden” muziekriedeltjes van Baantjer en Grijpstra en de Gier. De moordenaars worden niet ontmaskerd in Café Lowietje of de broodjes zaak van Fred en het aanhouden van verdachten gaat niet gepaard met een goed gesprek en een conclusie. In Flikken wordt er daadwerkelijk het nodige geweld gebruikt en ook de hoofdpersonen zelf raken betrokken in diverse zaken en een happy-end is er zeker niet altijd. De woorden drama en crime zijn dan ook zeker van toepassing. Flikken is vernieuwend, spannend, snel, niet voorspelbaar en meelevend. De muziek is vlot, bestaat ook uit echte nummers en niet alleen riedeltjes en het acteerwerk van Angela Schijf en Victor Reinier is erg goed. De drang om “de volgende” aflevering te kijken is erg groot en de serie loopt nog lang niet op zijn eind.

Op dit moment zijn de schrijvers bezig met het script van het zevende seizoen waarbij de opnames in juni van start gaan. Zoals eerder gezegd is Flikken Maastricht een must voor liefhebbers van dit genre en geef ik de serie een hele dikke 9 als cijfer, kijken dus!
Volg Flikken Maastricht
Cluster B
Cluster B