Mandy Gelling-Potharst geeft "Feud - Seizoen 1" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 17 Mei 2017.
5
0

Feud - Seizoen 1

Oscar-winnaressen die Oscar-winnaressen spelen; het lijkt een klassieke win-win situatie.

Maar is het een win-win situatie? Tijd om eens door te nemen hoe het eerste seizoen van de anthologieserie Feud eruit zag. Het eerste seizoen vertelde het verhaal over de vete tussen Joan Crawford en Bette Davis. Twee bekroonde actrices die blijkbaar nog steeds iets bewijzen moesten tegenover Hollywood, zichzelf en de rest van de wereld. De beide prachtige actrices hoefden elkaar niets meer te bewijzen, ze wisten wat voor vlees ze in de kuip hadden, en toch.

Feuds are never about hate. Feuds are about pain. They're about pain.

In Feud leren we het verhaal kennen achter de succesvolle film What Ever Happend to Baby Jane? uit 1962, geregisseerd door Robert Aldrich (Alfred Molina, Angie Tribeca) en hoe de Feud (vete) tussen Davis (Susan Sarandon, Dead Man Walking) en Crawford (Jessica Lang, American Horror Story) kon ontstaan. Olivia de Haviland (Carherina Zeta-Jones, Chicago) vertelde in de eerste aflevering waar de vete eigenlijk over gaat (zie quote) en na acht afleveringen ben ik tot de conclusie gekomen dat Olivia het bij het rechte eind had.

Ryan Murphy heeft alle acteurs recht aangedaan. Niet alleen de acteurs die de acteurs spelen, maar ook Bette en Joan, worden niet aangevallen maar hebben in mijn ogen een waardige vertelling gekregen van de gebeurtenissen. Helaas is er ook een maar; ik had het gevoel dat het verhaal maar half wordt verteld. Natuurlijk waren er elementen aan het werk om de vete tussen Bette en Joan nog meer tegen elkaar op te zeten, maar er had meer in het verhaal gezeten. Vooral de kant van Bette had ik veel meer willen zien.

Feud
© FX

Joan komt veel meer naar voren. Ook had ik het idee dat Murphy meer te doen had met Joan dan met Bette, alsof Bette maar een bijzaak was. Dit terwijl de vete tussen beide dames al veel eerder was begonnen dan met de eerder genoemde film die Bette een Oscarnominatie opleverde. De vete tussen Bette en Joan werd niet alleen backstage uitgevochten maar ook in de bladen/kranten en zelfs tijdens de Oscaruitreikingen. Joan ging heel ver om het spotlight te stelen van Bette. En dat leverde weer meer ellende op.

“Bette,” Joan says, “here’s what I really hope for this picture when all is said and done. I hope I’ve made a new friend.” “Me too,” Bette agrees.

Maar zoals alles in het leven is er ook een andere kant. En ook tussen Bette en Joan had het anders kunnen lopen (zie quote). Maar de beide dames hebben van zichzelf en van de buitenwereld (lees: Hollywood) nooit de kans gekregen om vrienden te worden. Want vriendschap verkoopt niet, een vete wel. Al met al is Feud de moeite meer dan waard om op je te-kijken-lijst te zetten. De acht afleveringen zitten goed in elkaar en het verhaal wordt fantastisch verteld. Het camerawerk, vooral in de scènes van de opnames van films is uitstekend en met de regie is niets mis.

En dan het acteerwerk van alle bekende acteurs die voorbij komen. Allemaal overtuigen ze mij dat ze zijn wie ze zijn. En dan wil ik vooral de rol van Mamacita (Jackie Hoffman, Billy Green) als de huishoudster en persoonlijke assistent van Joan Crawford benoemen. En de rol van Judy Davis (The Starter Wife) als Hedda Hopper. Naast Lange en Sarandon zijn dit toch wel rollen die prijzen verdienen. Feud is een beknopte vertelling over wat er gebeurt als iedereen zich gaat bemoeien met twee Oscarwinnaars, alleen maar om kaartjes te kunnen verkopen. En helaas verdient die bemoeienis geen schoonheidsprijs, wat het eerste seizoen van Feud wel verdient.

9,5 punten voor een vete die niet nodig was geweest. Er is van Feud inmiddels al een tweede seizoen aangekondigd. Deze gaat over de vete tussen Prins Charles en Lady Diana.
Volg Feud
Phantasm Forgiveness