6.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "Fear The Walking Dead - Flight 462 en Passage Webisodes" een 6.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 10 april 2017.
0
0

Fear The Walking Dead - Flight 462 en Passage Webisodes

Op 4 oktober 2015 ging op AMC.com het eerste seizoen van de webisodes Fear The Walking Dead: Flight 462 van start. De afleveringen werden ook als promo’s tijdens het zesde seizoen van The Walking Dead uitgezonden. Het eerste seizoen bestaat uit zestien afleveringen die bij elkaar ongeveer 14 minuten duren.

Het verhaal van Flight 462 speelt zich af in dezelfde tijd en in hetzelfde universum als Fear The Walking Dead en vertelt over de passagiers van een vliegtuig tijdens het prille begin van de zombie-uitbraak. Ook hier zijn er mensen die wat meer weten, mensen die wel iets weten maar het liever niet zien en uiteraard de onwetenden. Jake (Brendan Meyer, The OA) zit naast Alex (Michelle Ang, The Tribe) in het vliegtuig. Later horen we ook waarom. Jake voelt en Alex weet dat er wat mis is. Als het vliegtuig opstijgt weet de kijker eigenlijk al dat het nooit goed kan gaan aan boord.

Net als in de webisodes van The Walking Dead krijg je geen enkele connectie met de karakters. Daarvoor zijn de afleveringen te kort en is het verhaal te plat. Maar webisodes zijn ook niet bedoeld om diepgang te geven. Ze zijn uitstekend kijkvoer en dienen ter promotie. In dat opzicht zijn ze uitstekend geslaagd in de opzet. Leuke bijkomstigheid is dat we Nick Clark (Frank Dillane, Fear The Walking Dead, Sense 8) terug zien in de webisodes. Ook leuk is dat we Alex en Jake terugzien in Fear The Walking Dead, wanneer daar te zien is wat het lot van Flight 462 is.

Op 17 oktober 2016 ging de tweede serie van webisodes van start, getiteld Fear The Walking Dead: Passage. Ook dit seizoen kende zestien afleveringen van in totaal ongeveer dertien minuten. Passage was te zien ter promotie tijdens het zevende seizoen van The Walking Dead. Elke week weer een heel kort filmpje over het begin van de zombie-Apocalyps.

In Fear The Walking Dead: Passage spelen twee vrouwen een rol. Sierra (Kelsey Scott, Hollywood Girl) en Gabi (Mishel Prada) zitten beide in een opvangkamp dat duidelijk overlopen is door wandelaars. De beide vrouwen worden bedreigd door ondoden en levenden en proberen hun weg te vinden in de vreselijk hel die vroeger gewoon de aarde heette. Ook hier geen tijd voor karakteropbouw, overleven is wat telt nu. En de ene blijkt daar beter in te zijn dan de ander.

Net als bij de webisodes van The Walking Dead voegen ook deze afleveringen niets toe aan het oorspronkelijk verhaal. Het lot van de karakters blijft onbekend en eigenlijk kan je dat niets schelen. Deze mensen zijn te kort in beeld om je daar druk om te maken. Persoonlijk had ik het leuker gevonden als sommige karakters, net als Alex en Jake, zouden opduiken in één van de AMC zombieseries. Dan had je misschien wat meer sympathie met ze kunnen hebben. Nu waren ze duidelijk alleen kanonnenvoer, of voedsel voor de wandelende doden, en meer niet.

6,5 punt voor aardige maar niet ter zake doende seizoenen.
Volg Fear The Walking Dead
The Road Ahead