7
Mandy Gelling-Potharst geeft "Extant – Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 3 Oktober 2014.
0
0

Extant – Seizoen 1

Heeft u weleens met de auto in de file gestaan? Een langzaam rijdende file waarbij er elke keer een beetje gas gegeven kan worden om vervolgens weer stil te staan. Een file waarbij je het gevoel hebt dat je maar elke keer een klein beetje opschiet maar eigenlijk niet vooruit komt. Een dergelijk gevoel heeft Extant nu precies. Elke keer denk je dat het eindelijk gaat opschieten, dat er eindelijk tempo gemaakt gaat worden om dan vervolgens wéér stil te staan. Extant: leuke serie, goede acteurs maar het schoot maar niet op.

De eerste paar afleveringen heb je het idee dat je in een dieseltrein zit die langzaam opgang moet komen, maar eenmaal opgang maakt een dergelijke trein vaart en gaat het lekker vlot. Helaas gold dat niet voor Extant. Elke aflevering moesten we weer opnieuw optrekken om vervolgens te ontdekken dat aan het eind weer iemand aan de rem trok. Dit ten spijt van het verhaal en de acteurs die toch echt niet de eerste de beste zijn. Ook de namen achter de schermen doen vermoeden dat je naar kwaliteit gaat kijken.

De kwaliteit is er wel, het is alleen het tempo waarop het verhaal verteld wordt dat mij na een aflevering of zes enorm op de zenuwen begon te werken. Extant vertelt het verhaal van Molly Woods (Halle Berry, Knots Landing) die na dertien maanden in de ruimte te zijn geweest thuis komt bij echtgenoot John (Goran Visnjic, ER) en androïde zoon Ethan (Pierce Gagnon, One Tree Hill). Molly blijkt zwanger te zijn terwijl ze dertien maanden solo in de ruimte was. En daar begint het spannende verhaal, dat mij meteen aantrok.

Helaas hebben ze er met Extant niet iets echt spannends van gemaakt. Het is een soort stop en gaan serie geworden die totaal niet uit de verf komt. Berry die een Emmy, Oscar en Golden Globe heeft gewonnen overtuigt in deze serie niet. En persoonlijk denk ik niet dat dat aan Berry ligt maar aan wat, wie en hoe ze moet spelen. De achtervolgingen en actiescènes worden nergens spannend en dat is een groot gemis. Wat wel werkt zijn de gadgets uit een nabije toekomst die er overtuigend uitzien. Ook Ethan overtuigt als bijna echte jongen.

En Visnjic dan? Die is de rust zelve, het is heerlijk om de man door het scherm te zien schuiven, maar ook hij kan niet verbloemen dat het verhaal niet op gang komt. De schurk Hideki Yasumoto (Hiroyuki Sanada) wil ook maar niet schurkerig (is dat wel een woord?) overkomen. En zo blijf je het gehele seizoen van Extant achter de feiten aanlopen. Dit terwijl niemand minder dan Steven Spielberg en Halle Berry zelf als uitvoerend producenten aan het roer staan. Zou het dan terecht zijn om een tweede seizoen te gaan maken?

Ja en nee. Het verhaal van Ethan werd in de laatste paar aflevering steeds interessanter. Helaas is het verhaal van de Offspring (Shannon Brown, Shadow Love) een doodlopende weg. In de laatste aflevering wordt aan de noodrem getrokken, net op het moment dat je denkt nu komt het, en komt de dieseltrein volledig tot stilstand. Dat is zonde en het rechtvaardigt in mijn ogen geen vernieuwing.

7 punten omdat ik toch wel wat teleurgesteld ben.
Volg Extant
The Greater Good