8.5
Mandy Gelling geeft "Extant – Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 14 juli 2014.
0
0

Extant – Eerste aflevering

Extant betekent: Nog bestaand of levend. Als kijker weet ik door deze uitleg niet veel meer dan daarvoor. De serie Extant verteld het verhaal over de astronaute Molly Woods (Halle Berry, Knots Landing, Living Dolls) die, na dertien maanden in de ruimte te zijn geweest, terugkeert naar haar man John Woods (Goran Visnjic, ER) en hun zoontje Ethan (Pierce Gagnon, One Tree Hill). Tot zover vertelt het verhaal niet veel nieuws. Maar het verhaal behelst volgens de verhalen en geruchten op internet zoveel meer. Tijd dus om aflevering één te gaan bekijken.

Berry straalt in Extant, ze is geloofwaardig en haar acteerprestaties pakken je direct vast en laten niet meer los. Naast haar is Visnjic een vreemde keus maar zeker niet verkeerd. Hij speelt met dezelfde zachtaardigheid die we van hem gewend zijn in bijvoorbeeld ER. Maar wie mij echt verraste was Gagnon, zijn stoïcijnse gezicht, zelfs als hij emoties vertoond is briljant, deze jonge acteur kan acteren. Hij past precies tussen Berry en Visnjic die ook heel goed weg weten met het verhaal en de dialogen. Maar vooral in de scènes waarin geen tekst aanwezig is weet Berry je te grijpen. De prachtige scènes in het ruimteschip zijn Spielberg waardig.

Oké, ze hebben één foutje gemaakt, ze is gewichtsloos maar toch valt haar traan recht langs haar wang naar beneden. Nou duh, als dat alles is. Verder is het verhaal van Extant intrigerend, vooral als je weet dat Molly dertien maanden alleen in de ruimte is geweest en toch zwanger blijkt te zijn. Of als je beseft dat Ethan geen “echte” jongen is maar een AI (Artificial Intelligence) blijkt te zijn. Het verwisselen van batterijen wordt voor mij, na deze eerste aflevering, nooit meer hetzelfde. John probeert subsidie te krijgen bij een groot bedrijf en gebruikt zijn zoon als voorbeeld. Door zijn arrogantie en liefde voor de jongen verpest hij zijn kansen, maar gelukkig komt er ‘hulp’ uit onverwachte hoek.

Ikzelf ben erg nieuwsgierig welke kant het opgaat in deze serie. De zwangerschap kan niet op een andere manier zijn ontstaan dan door een buitenaards wezen of entiteit. En Ethan dan? Kan die zijn woede onder controle krijgen of had John toch een knopje moeten inbouwen voor onvoorziene omstandigheden? Komt het tot een confrontatie tussen de AI en ET? Op al deze vragen hoop ik de komende weken antwoord te krijgen. Extant is voor mij naast de The Last Ship één van de betere nieuwe zomerseries. Spielberg en Berry hebben mij zelden teleurgesteld in hun films en ik denk dat ze dat ook nu niet gaan doen.

8.5 punten voor een uitstekend begin, en dat is vaak het halve werk.
Volg Extant
The Greater Good