7.5
anonymous geeft "Empire - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 3 april 2015.
0
0

Empire - Seizoen 1

De grootste hit van het seizoen 2014-2015. In april is de serie bij ons te zien op FOX. Empire is de eerste serie in jaren waar wekelijks de kijkcijfers toenamen, met demografiecijfers die ongekend zijn voor een debuutserie in het huidige televisielandschap. Dat voor een serie die gedragen wordt door een zwarte cast. Door Empire is diversiteit weer een hot topic. Diversiteit lijkt (opeens) het sleutelwoord (denk maar aan Fresh off the Boat en Black-ish dit jaar). De broadcastzenders casten zelfs voor het komend pilotseizoen meer donkere acteurs dan ze gewend zijn. Dat is voor een groot deel toe te schrijven aan Empire, maar zeker ook aan series als Scandal en How to Get Away with Murder. Goed bekeken series met een donkere hoofdrolspeelster. Zet diversiteit nu echt door of blijkt het een tijdelijke rage? Iets om te doen omdat het nu hip is... Dat zou niet voor het eerst zijn in de televisiewereld; waar originaliteit ver te zoeken is. Waar de ene hit (of formule) het volgende pilotseizoen is gekopieerd door menig andere zender. Dat dit ook het lot van Empire zal zijn, lijkt mij duidelijk.

Voor de beschrijving van Empire plagieer ik mijn eerdere recensie: ''In Empire zien wij Terrence Howard (Hustle & Flow) als Lucious Lyon. Een rapper die zijn eigen imperium uit de grond heeft weten te stampen. Lucious' bedrijf maakt zich zelfs klaar voor een beursgang. Echter, alles verandert wanneer de ex-vrouw van Lucious, Cookie (Taraji P. Henson, Hustle & Flow), na zeventien jaar weer vrijkomt uit de gevangenis. Zij en Lucious hebben samen het fundament voor het bedrijf gelegd. Logischerwijs vindt Cookie daarom dat zij haar aandeel in het bedrijf verdient. Wanneer bij Lucious de spierziekte ALS wordt geconstateerd, beseft Lucious dat een van zijn drie zonen klaargestoomd dient te worden om de leiding van het bedrijf over te nemen. Twee van zijn zoons zijn muzikanten. Zijn oudste zoon heeft al een prominente plek in het bedrijf. Wie is de meest geschikte persoon voor deze enorme verantwoordelijkheid en om de toekomst van het bedrijf te waarborgen. Niet alleen voor Lucious dringt de tijd; zijn zonen dienen te bewijzen dat zij uit het juiste hout gesneden zijn.''

Wat is het succes van Empire? Want dat deze serie een groot succes is, is overduidelijk. Maar liefst zeventien miljoen Amerikanen keken naar de seizoensfinale. Dat zijn cijfers waar FOX een erectie van krijgt. Ik denk dat het succes te danken is aan het feit dat dit gewoon een goed gemaakte soap is. Is Empire een echt goede serie? Dat zou ik niet meteen willen zeggen, maar de serie neemt mensen terug naar de ouderwetse trashy soaps. Zoals ik al zei in mijn eerdere recensie van deze serie: Empire is min of meer Nashville, maar goed uitgevoerd. De muziek (muzikant Timbaland verzorgt de muziek) is aanstekelijk. De soundtrack van Empire kwam zelf op de eerste plaats binnen. Het is het totaalplaatje dat deze serie zo populair maakt. Ik denk dat Amerika zat te wachten op personages die (zoals zij het zeggen) 'larger than life' zijn. Zij zaten te wachten op ongegeneerde familieperikelen, intriges en een snel ontwikkelend plot die vaak absurd is, maar bijna altijd vermakelijk. Empire is het type serie waar televisie voor gemaakt is: om te entertainen, vermaken. De serie is ingeslagen als een bom, omdat de serie mensen weet te vermaken. En, laat dit nou de grootste reden zijn waarom het publiek (en vooral de algemene kijker waar de broadcastzenders zich op richten) naar televisie kijkt.

Daarnaast wordt er door het grootste (lees, de oudgedienden) gedeelte van de cast ook nog eens sterk geacteerd. Natuurlijk springen de Oscargenomineerden Taraji P. Henson (The Curious Case of Benjamin Button) en Terrence Howard (Hustle & Flow) er uit. Taraji P. Henson domineert als Cookie Lyon elke scène waarin zij figureert. Een personage die geen blad voor haar mond neemt, sterk is en vooral authenthiek. Cookie Lyon is een fenomeen. Ik kijk niet verbaasd op als Taraji P. Henson een Emmynominatie binnen hengelt. Terrence Howard levert eveneens uitstekend werk. Hij is de patriarch van deze serie, de man die wij met liefde haten. Zelf wil ik ook Jussie Smollett (Jamal Lyon) noemen, die na Howard en Henson het best tot zijn recht komt. Het zijn dit soort elementen waarom mensen zich aangetrokken voelen tot Empire. En, dan vergeet je sneller wat niet werkt. Want het is hier en daar zeker cliché, verhaallijnen gaan regelmatig nergens naar toe (of worden afgeraffeld), te regelmatig wordt er weinig subtiel aangestuurd op botsingen tussen de personages. Empire is niet bepaald genuanceerd. Maar Empire bewijst dat dit soort minpunten minder significant worden, wanneer je kijkt naar personages waarmee jij je kunt identificeren. Personages (en hun worstelingen) waarin je geïnteresseerd bent. Televisiecriticus Todd van der Werff zei eens iets in deze strekking: ''mensen denken dat zij verhaal willen, maar wat zij echt willen zijn personages waar zij door bewogen worden''. Dat is voor mij een absolute waarheid. Hoe boeiend het verhaal ook is, wanneer het de kijker niet interesseert hoe de personages door dat verhaal beïnvloed worden: dan heeft het allemaal geen zin.

De twaalf afleveringen van dit seizoen waren precies goed. Het is te hopen dat FOX niet high wordt van hun eigen succes. Dat de zender dit niet probeert uit te rekken naar over de twintig afleveringen. Daar is echt helemaal niemand bij gebaat. Empire is niet het type serie dat de kijker (met dit soort verhalen) zolang zal weten te boeien. Volgend jaar verschijnt het tweede seizoen eveneens in midseason. De hip-hop en r&b sterren staan al in de rij voor gastrollen, dus ik ben benieuwd wie zij allemaal weten te strikken. Ik ben er dan in ieder geval weer bij. En jullie kunnen er ook bij zijn, op FOX in april.
Volg Empire
Home Is on the Way
Home Is on the Way