8.5
anonymous geeft "Elementary - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 23 november 2013.
0
0

Elementary - Seizoen 1

Na het succes van de BBC-serie Sherlock, komt CBS nu ook met een hedendaagse versie van de literaire detective Sherlock Holmes in de serie Elementary. Toen dit bekend gemaakt werd, was er nogal wat ophef over. Zou Elementary gewoon een namaaksel van Sherlock worden? CBS had namelijk de makers van Sherlock benaderd om er een Amerikaanse versie van te maken, maar werd toen afgewezen. Gelukkig is het alles behalve dat. De show lijkt in de verste verte niet op Sherlock en heeft een compleet andere toon. Elementary is een zeer goed gemaakte Amerikaanse detective serie, in de trant van The Mentalist, die zeer vermakelijk is om naar te kijken en een nieuwe, originele interpretatie van Sherlock Holmes geeft.

De opzet van Elementary zal iedere kijker bekend voorkomen. Elke aflevering is er weer een nieuwe politiezaak die opgelost moet worden, terwijl we op de achtergrond en door het gehele seizoen heen steeds meer over de personages te weten komen. Aangezien het hier om Sherlock Holmes gaat, zit er altijd wel weer een verrassend element vast aan de zaak, die op ingenieuze wijze opgelost moet worden en voor amusante tv zorgt. De zaken zijn trouwens niet gebaseerd op de verhalen van Arthur Conan Doyle, maar gewoon bedacht door de schrijvers. De schrijvers hebben voor de hele serie veel vrijheden genomen om echt een nieuwe interpretatie van Sherlock Holmes neer te zetten. Zo hebben ze Holmes in hedendaags New York geplaatst in plaats van Victoriaans Londen; hij bezwijkt hier wel aan de drugs en moet dus ook afkicken. En Watson is hier geen chirurg meer, maar een nuchtere metgezel. Ook wordt er creatief omgegaan met andere bekende personages uit de boeken. Zo passeren Irene Adler en Moriarty de revue, maar worden ze heel anders neergezet dan in de boeken, en dit zorgt voor spannende verhaallijnen en ontknopingen.

Er zijn veel verschillen te vinden met de boeken, maar de grootste verandering is toch wel de sekse van Watson. Het feit dat Watson hier een vrouw is, heeft niet veel veranderd aan de relatie tussen Watson en Holmes. Hun relatie is nog steeds puur vriendschappelijk. Als er iets anders is aan hun relatie, is het dat deze Sherlock Watson veel meer lijkt te respecteren. Hij luistert echt naar haar en volgt ook haar advies op. Ook neemt hij Watsons detective-vaardigheden veel serieuzer. Terwijl Watson in de boeken als een idolaat hondje achter Holmes aanrent en geprezen wordt om zijn simpele kijk op dingen, wordt Joan door Sherlock opgeleid tot een echte detective. Holmes en Watson zijn hier dan ook veel meer partners die samen werken en evenredig aan elkaar zijn. Daardoor is het erg leuk om naar de interactie tussen de twee te kijken; vooral de momenten waarop Joan Sherlocks onzin niet accepteert zorgen voor een komische noot.

Dat de dynamiek tussen Sherlock en Joan zo vermakelijk is, is natuurlijk voor een groot deel te danken aan de acteurs die ze spelen. Jonny Lee Miller (Eli Stone) en Lucy Liu (Ally McBeal) hebben een goede chemie en ze zetten ieder hun personage met veel overtuiging neer. Dit geldt niet alleen voor Miller en Liu, maar ook voor de rest van de cast. Captain Thomas Gregson (één van de minder bekende detectives van Scotland Yard uit de verhalen) en Detective Marcus Bell worden zeer goed vertolkt door Aidan Quinn (Prime Suspect) en Jon Michael Hill (Detroit 1-8-7). De beide mannen respecteren Holmes’ kennis, maar zetten hem ook vaak terug op zijn plaats met sarcastische opmerkingen. De vaste cast van de show bestaat dus uit getalenteerde acteurs met een goede dynamiek.

Al met al is Elementary een goede, spannende detectiveserie met een gezonde dosis humor. Je hoeft geen voorkennis van Sherlock Holmes te hebben of een liefhebber van de detective te zijn om de serie te volgen. Het is een opzichzelfstaande serie die liefhebbers van Amerikaanse detectiveseries zal aanspreken. De serie heeft op het eerste gezicht weinig met de boeken te maken en ik denk dat Millers interpretatie van de detective vrij ver van het idee dat mensen van Sherlock Holmes hebben afstaat. Toch zitten er voor de Holmes afficionados nog wel de nodige verwijzingen naar de verhalen van Arthur Conan Doyle in, zoals het gebruik van bepaalde namen en Holmes’ liefde voor bijen. Hierdoor is de serie vermakelijk voor zowel mensen die gewoon een spannende serie willen kijken als mensen die op zoek zijn naar de nieuwste interpretatie van Sherlock Holmes.
Volg Elementary
Their Last Bow
Their Last Bow