Geschreven door anonymous op 25 september 2015.
0
0

Elementary - Seizoen 3

Elementary
© CBS

Sir Arthur Conan Doyle schreef vier boeken en 56 korte verhalen over het personage Sherlock Holmes. Het eerste verhaal verscheen in 1887. Over het karakter Sherlock Holmes verschenen na zijn debuut 200 films en regelmatig verschijnt hij in series (al dan niet als hoofdfiguur). Eén van de meest recente series over Sherlock Holmes is Elementary. Het uit 24 afleveringen bestaande derde seizoen is inmiddels op de Amerikaanse televisie te zien geweest. De eerste aflevering van het vierde seizoen wordt op 5 november 2015 uitgezonden bij CBS.

Sinds 2010 zijn er weer de nodige films en series verschenen met Sherlock Holmes en zijn sidekick Watson in de hoofdrol. Het is bijna onmogelijk om niet in de reflex te schieten om de hoofdrolspelers en de karakters met elkaar te vergelijken. Elke serie kiest zijn eigen insteek en ook de karakters verschillen als dag en nacht. Holmes (Jonny Lee Miller) is in deze detectiveserie een ex-medewerker van Schotland Yard met een serieus drugprobleem. Worstelend met zijn verslaving komt hij terecht in New York waar hij afkickt. Watson (Lucie Liu) houdt hem eerst op het drugsvrije rechte pad en ontwikkelt zich steeds meer tot een volwaardige detective en partner. Samen werken de detectives als consultants voor de New Yorkse politie, afdeling moordzaken.

Elementary is geen typisch Holmes-verhaal.

Ook in serie 3 blijft het beproefde recept hetzelfde. Naast het oplossen van een misdaad of mysterie per aflevering, zien we als kijker de ontwikkeling van Holmes, Watson en de personages met wie ze samen werken. Zijn verslaving blijft aan Sherlock trekken wat in deze serie uiteindelijk lijdt tot een dramatisch einde van het derde seizoen. In de weg daarnaar toe leren we Kitty kennen als de nieuwe leerling van Holmes, terwijl Watson meer en meer Holmes gelijke wordt in het detectivewerk. Ondertussen vallen er uiteraard weer de nodige doden en worden de daders gepakt. Alfredo, Holmes sponsor, wordt ontvoerd door Holmes zijn oude drugdealer.

Elementary is geen typisch Holmes-verhaal. Het speelt zich af in de tegenwoordige tijd en heeft een rauw randje. De drugsverslaving van Holmes hangt als een donkere wolk boven de serie. Ik houd van series waarin het karakter zich ontwikkeld. Wat is er lekkerder dan naar het beeldscherm te roepen: ‘Neeeeeee, doe het niet!’?

Misschien zou Sir Arthur Doyle zich in zijn graf omkeren als hij zag hoe zijn karakter zich heeft ontwikkeld.

De serie is aantrekkelijk omdat Elementary de snelle kick van binnen één aflevering weten hoe het mysterie of de moord afloopt, combineert met de doorlopende ontwikkeling van het karakter. Jonny Lee Miller is met zijn tatoeages, driehoeksverhoudingen en drugsgebruik geen typische Holmes. Misschien zou Sir Arthur Doyle zich in zijn graf omkeren als hij zag hoe zijn karakter zich heeft ontwikkeld. Maar als je het aan mij vraagt, mag de beste man niet klagen. Wie kan meer dan een eeuw later nog zeggen dat een door jou bedacht karakter nog zo levendig is als Sherlock Holmes?
Volg Elementary
Their Last Bow
Their Last Bow