8
anonymous geeft "Dokter Tinus - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door anonymous op 4 april 2014.
0
0

Dokter Tinus - Seizoen 2

Dokter Tinus is een Nederlandse serie en gaat over een plattelandsdokter. Het is een bewerking van de Engelse serie Doc Martin, wat te herkennen is aan de Engelse humor die erin verwerkt zit. Het tweede seizoen telt veertien afleveringen en is in 2013 op SBS 6 uitgezonden. Op dit moment bereidt dokter Tinus zijn spreekuren weer voor, want een derde seizoen is op komst.

Nadat hij een bloedfobie heeft gekregen en niet meer als vaatchirurg aan het werk kan is Dokter Martinus Elsenbosch (Thom Hoffman, De Co-assistent) verhuisd naar Wourkem om daar de huisartsenpraktijk over te neme. Het dorp vindt hem maar een aparte man met weinig empathie en iets te veel directheid. Toch is de dokter altijd bereid zijn dorpsgenoten te helpen en wil hij dat zo goed mogelijk doen, ook al maakt hij wel eens een fout in de diagnose.

Een van de weinigen die wel wat in Martinus (in de volksmond dokter Tinus) ziet is Lisa de Graaf (Jennifer Hoffman, Verborgen gebreken), de juf en tevens de directrice van de basisschool van Wourkem. Stiekem zijn ze gek op elkaar, maar er gebeurt altijd iets vreemds als ze zich in een romantische situatie bevinden. Meestal weet dokter Tinus een ongepaste opmerking te maken, waardoor Lisa schrikt en vertrekt. Het hele seizoen komen ze dichter naar elkaar toe, maar beleven ze genoeg ups en downs waardoor er nog niet gesproken kan worden van een echte relatie. Of het aan het einde wel goed komt is natuurlijk een verrassing.

Het personage van de assistente van dokter Tinus, Kim Franken (Juliette van Ardenne), is er erg op vooruit gegaan. Als blijkt dat Kim goed tegen bloed kan, stuurt dokter Tinus haar een paar dagen naar een cursus waar ze leert bloed te prikken. Ze vindt het fantastisch dat ze eindelijk wat meer werk mag doen dan afspraken maken met patiënten. Op het werk hangt ze niet meer de hele tijd aan de telefoon met haar ex Patrick, wat een stuk minder irritaties voor de kijker oplevert.

Qua maatschappelijke onderwerpen heeft dit seizoen veel meer te bieden dan het eerste seizoen. Zo verdwijnt Gijs (Ludwig Bindervoet), de zoon van loodgieter Bert (Jack Wouterse), van de ene op de andere dag, krijgt doktersassistente Kim te maken met een gokprobleem, kampt wijkagent Ken (Tygo Gernandt) met depressieve gevoelens na zijn mislukte relatie met Julie en krijgt tante Jannie (Kitty Courbois) te maken met ouderdomskwaaltjes. De verhalen lopen beter in elkaar over en zijn wat realistischer dan het eerste seizoen, ook al moet je het wel met een korreltje zout nemen.

Het was een heerlijk seizoen. Ik schrok even toen ik zag dat het veertien afleveringen telt, zes meer dan in het eerste seizoen, maar ik vond dit een erg goed seizoen. De ontzettend droge humor en het autistische gedrag van de dokter leiden tot hilarische momenten. Ook dit seizoen is het Nederlandse acteerwerk weer erg goed. Daarnaast is het erg luchtig, waardoor de serie lekker is om te kijken als je even zin hebt om op de bank te hangen.
Volg Dokter Tinus
Aflevering 12
Aflevering 12