8
Jos Herbrink geeft "Doctor Who - Seizoen 4" een 8.
Geschreven door Jos Herbrink op 29 januari 2014.
1
0

Doctor Who - Seizoen 4

‘Hey, hebben we haar niet eerder gezien?’ Dat vroeg mijn zusje toen we de tweede aflevering van ‘Doctor Who’ seizoen 4 bekeken. En inderdaad, we waren Donna Noble (Catherine Tate) ook al tegen gekomen in de kerstspecial van het derde seizoen. De Runaway Bride is nu alleen terug, dit keer vrijgezel en heel erg welwillend om met de Doctor mee te reizen.

Ook in het vierde seizoen hebben we David Tennant (‘Broadchurch’) als de tiende Doctor. Voor de laatste keer. Wat ik zo leuk vind, is dat de chemie tussen hem en alle andere verschillende meereizigers steeds weer anders is. Waar Rose en Martha redelijk beleefd waren, is Donna zo vurig als haar rode haar (ha-ha, grappig). Ze doet wat ze wil en vindt het niet erg om te protesteren als er iets gebeurt waar ze het niet mee eens is. In het begin kan je zien dat de Doctor er wel even aan moet wennen, maar naar mate het seizoen vordert werken ze steeds beter samen. Ze worden in ‘The Planet of the Ood’ zelfs in één adem genoemd als ‘the Doctor, Donna, Friends’. Het is bijna letterlijk een symbiotische relatie tegen het einde van het seizoen, wanneer het hartbrekende moment van de laatste aflevering, ‘Journey’s End’, komt. Er zijn heel wat harten van fans gebroken in die aflevering, want je word er niet bepaald gelukkig van. Het eind wat aan Donna’s reis door tijd en ruimte komt in de laatste aflevering van dit seizoen is niet een happy end, maar het is op zich een goede oplossing om haar ‘song’, om het in termen van de Ood te stellen, te beëindigen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen favoriete afleveringen heb dit seizoen. ‘The Unicorn and the Wasp’ vond ik een leuke aflevering, omdat het terug gaat in de tijd en een bepaald fenomeen (hier de verdwijning van Agatha Christie, een van de meest geliefde schrijfsters in Engeland) verklaard wordt door iets dat de Doctor doet. Verder is er een “leuke” verrassing voor de liefhebbers van ‘Old Who’: een oude vijand komt terug. Zelf heb ik nooit de oude serie gezien, maar de mensen die ik erover gehoord heb vonden het heel cool gedaan.

En natuurlijk zijn er weer nieuwe personages, waaronder River Song. Ik zal het alvast zeggen: River is niet mijn favoriete personage ooit, maar ze is wel een ingenieuze uitvinding. Waarom, dat blijkt pas in seizoen zes (ik ga het niet verklappen, want, om River te citeren: ‘Spoilers…’). Alex Kingston is zeker een goede actrice voor deze rol. Ze heeft de goede balans tussen serieus, onafhankelijk, grappig en flirterig. Interessant is dat Alex Kingston de enige was die de verhaallijn van het personage River Song wist, terwijl dit geheim was voor de rest van de cast. Een personage waar ik heel veel sympathie voor gekregen heb in dit seizoen is de opa van Donna, Wilfred Mott (Brian Cribbins). Hij zit in de kerstspecial van seizoen 4 (met Kylie Minogue en een crashende Titanic. Ja, serieus.) en lijkt de Doctor daar te herkennen uit de gebeurtenissen in ‘The Runaway Bride’ (seizoen 3). Hoewel het daar lijkt alsof hij een kleine bijrol heeft, wordt zijn rol essentieel – en tevens hartbrekend – tegen het einde van het seizoen.

Ik geef dit seizoen een mooie ronde 8. Dan nog een laatste dingetje, iets waar je wel op moet letten bij dit seizoen: kijk de kerstspecial die tussen seizoen vier en vijf zit, ‘The End of Time’. Hij staat niet op de Dvd’s van seizoen vier en ook op de meeste sites staat hij niet in de lijst van afleveringen. Het is echter wel belangrijk dat je hem kijkt: in deze tweedelige special wordt de tiende namelijk de elfde Doctor (en het verhaal van deze seizoensfinale is natuurlijk weer super goed).
Volg Doctor Who
The Timeless Children
The Timeless Children