Deep State - Seizoen 1

You may find yourself in another part of the world.
Living in a beautiful house with a beautiful wife.
You may ask yourself, how do I work this?
This is not my beautiful house! This is not my beautiful wife!
You may ask yourself, well, how did I get here?

“FOX heeft goud in handen met deze nieuwe spionagethriller.” Dat las ik ergens nadat ik alle acht de afleveringen van het eerste seizoen had gezien. En ik wil die woorden toch wat nuanceren. Deep State is inderdaad een spionagethriller en hij kan een heel klein beetje vergeleken worden met Homeland. Eigenlijk kun je het beter zo zien, neem Strike Back, Homeland, The Night Manager en Die Hard, gooi die in een blender en je hebt Deep State.

Deep State wordt omschreven als een extreme vorm van corporatisme en nepotisme in de politiek van de Verenigde Staten in samenspraak met de meest belangrijke overheidsorganen.

En Deep State is zeker niet slecht …maar. Juist, en die maar hoort er eigenlijk niet te zijn in een serie als deze. Maar hij is er wel. Echt nergens trekt de serie me het verhaal in. En dat kan komen door het nogal rommelige, hier en daar wat ongeloofwaardige, verhaal. Het afgerafelde einde. Zo van: Oh we zijn bij aflevering acht, brei er maar een eind aan.

Ook komen niet alle karakters bij mij over als echte mensen van vlees en bloed. Van sommige personages zijn hun acties zo ongeloofwaardig dat je met verbazing naar de scènes kijkt waar deze in meespelen. Op Mark Strong (Low Winter Sun), hij speelt Max Easton, is weinig aan te merken. Hij zet een geloofwaardige ex-spion neer die tegen wil en dank teruggetrokken wordt in het spionnenleven.

Deep State
© FOX

Deep State een prima binge-watch waardige serie.

Het overbekende gegeven begint als Max, die leeft in Frankrijk met zijn twee dochters Chloë (Cara Bossom), Lola (Indica Watson, The Missing) en Franse vrouw Anna (Lyne Renee, Kinderen van DeWindt), het idee heeft dat er iets niet helemaal in de haak is. En als dan je gezin bedreigd wordt is het verhaal compleet. Wie er achter zit en waarom wordt langzaam duidelijk in de rest van de acht afleveringen.

Met het verhaal is op zich niets mis, maar hier en daar laat het grote steken vallen. Waarschijnlijk ten behoeve van de snelheid, lengte en aantal afleveringen. Dat is jammer want nergens weet het verhaal te overtuigen. Dit terwijl het narratief zich uitstekend zou lenen voor een intens spannende spionagethriller. Maar helemaal nergens wordt het echt spannend en weten de personages mij nergens te overtuigen dat ze in levensgevaar zijn.

Maar Deep State is zeker niet slecht. Het mag van mij in de top vijf staan van beste gemiddelde series. Nergens bereikt Deep State het absoluut beste. Te veel onwaarschijnlijkheden en fouten worden er gemaakt om de serie goud te noemen. Wat een voordeel is dat je de acht afleveringen er makkelijk in een weekend door heen jaagt. Dat en het feit dat er al een tweede seizoen is aangekondigd maakt van Deep State een prima binge-watch waardige serie.

7 punten voor een redelijk goed eerste seizoen dat zeker niet met goud beloond mag worden.
Volg Deep State
A Dead Man's Machine