Mandy Gelling-Potharst geeft "Condor - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 16 Oktober 2018.
0
0

Condor - Seizoen 1

What loneliness is more lonely than distrust

Het zal je maar gebeuren, je ontwikkelt een geweldig algoritme dat kan opsporen wie terrorist is en wie niet en dan gaat iedereen om je heen dood. Zoiets overkomt Joe Turner (Max Irons, Tutankhamun), een computergenie die voor een geheime divisie van de CIA werkt: IEP. In de nieuwe AUDIENCE network-serie Condor draait het om complotten, nep nieuws en hoe pakken we hen voordat ze ons pakken.

De serie, gebaseerd op de film Three Days of the Condor uit 1975 begint goed. De eerste zes afleveringen verlopen vlot en het verhaal is spannend. William Hurt (Goliath) als Bob Partridge doet wat hij goed kan; acteren. En ook de rest van de cast is aardig op weg. Maar dan… Misschien hadden ze het moeten laten bij slechts zes afleveringen, want vanaf aflevering zeven stort de serie als een plumpudding in elkaar.

To become a patriot one must become the enemy of the rest of human kind

De samenhang is weg, de dialogen slaan soms helemaal nergens op. Er zijn verhaallijnen die nergens heen lijken te gaan of gewoonweg niet ter zake doen. Plotlijnen verdwijnen als sneeuw voor de zon met plotgaten als gevolg. ‘Hoe dan?’, roep ik naar de televisie. Heel goed wetende dat ik nooit antwoord zal krijgen. Na tien afleveringen zit ik met een enorme kater en een kopje thee op de bank na te denken over wat ik net heb gezien.

Condor
© MGM+

Death is the solution to all problems, no man? No problem

Begrijp me niet verkeerd; in eerste instantie is Condor erg goed. Het narratief van de jaren 70 verplaatsen naar het heden is prima gedaan. Ook het gegeven van een jonge computeranalist die het aan de stok krijgt met alles en iedereen is niet slecht. Het is zelfs al vele malen eerder gedaan. En in het geval van Condor vele malen beter. De laatste vier afleveringen verlopen zo warrig dat er bijna geen touw meer aan vast te knopen is.

Het einde slaat helemaal nergens op. Oké toegegeven, de beelden zijn goed en ook de regie en sommige acteurs zijn uitstekend op dreef. Het is het script waar het bij Condor aan schort. Vanaf aflevering zeven verliest de serie zijn momentum. De fouten in het script vallen dan ineens op. Te veel toevalligheden, onwaarschijnlijkheden en verhaallijntjes die nergens eindigen eisen hun tol van de serie die zo prima begon.

Gingen de schrijvers wellicht met vakantie na aflevering zes? Waren de ideeën op? Of moest er snel een einde gemaakt worden aan het eerste seizoen? Om zo het plot op halve kracht af te leveren doet geen enkele serie goed. Ook actrice Leem Lubany als Gabrielle Joubert overtuigt helemaal nergens als nymfomane huurmoordenaar. Is Condor dan helemaal een onvoldoende waard? Dat denk ik niet, maar een krappe voldoende is het hoogst haalbare. Ik laat dan ook het aangekondigde tweede seizoen met liefde aan mij voorbij gaan. 6 punten voor het proberen.
Volg Condor
Not Necessarily to Lose
Not Necessarily to Lose