9
Mandy Gelling-Potharst geeft "Carnival Row - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 16 augustus 2019.
7
1

Carnival Row - Seizoen 1

Ik had zeven dagen de tijd om de acht afleveringen van het eerste seizoen van Carnival Row te gaan kijken in een preview, ik deed er iets minder dan twee dagen over. Want het is absoluut geen straf om te kijken naar de nieuwe Amazon-serie die op 30 augustus in première zal gaan. Van de eerste tot de laatste aflevering is Carnival Row een visueel feest om naar te kijken. Maar is het verder ook de moeite waard om op je nog-te-kijken lijst te zetten?

Ik zou zeggen: zet 30 augustus vetgedrukt in je agenda, want ondanks het soms wat te bekende verhaaltje is Carnival Row een must voor de seriefan. Visueel een lust voor het oog. De acteurs die meer doen dan alleen hun tekst opdreunen en de regisseur die duidelijk van wanten weet. De Row is qua script niet heel erg bijzonder, ik denk dat de meeste serieliefhebbers de verhalen in de fantasyserie van Amazon allemaal wel een keer in de een of andere vorm voorbij hebben zien komen.

For ages the homeland of the Fae was a place of myth and legend. Until the many empires of man arrives and warred for control of its riches.

Maar dat mag je absoluut niet weerhouden om te genieten van de Fae (elfen) en mensen in de Row, een wijk van de Burgue, een stad die enorm doet denken aan het Victoriaanse Londen. We zien Fae, Faun, Centaur, Trow (reusachtig soort), Marrok (soort weerwolf), Kobolds en mensen die wonen in Burgue hun uiterste best doen om te overleven. De wereld waarin ze wonen is verdeeld en de Fae en andere Creaturen worden gezien als minderwaardig. En ook hier is het de mens die zich superieur voelt en gedraagt.

[image-125934]

Seven years ago, this great war ended when the Republic of The Burgue withdrew abandoning the Fae to the iron fist of their rivals The Pact. Now the Fae’s homeland is the hell from wich they yearn to escape.

Het verhaal van de mensen, Creaturen en de Fae in Carnival Row zijn met elkaar verbonden op manieren die soms vreemd of onmogelijk lijken. Maar het draait vooral om Rycroft ‘Philo’ Philostrate (Orlando Bloom, Easy) een inspecteur bij de Burgue politie. Philo onderzoekt de bloedige moorden op diverse personen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Vignette 'Vini' Stonemoss (Cara Delevinge) is een Fae die een geschiedenis heeft met Philo. Zowel Bloom als Delevinge overtuigen als mens en Fae.

Maar zij zijn niet de enigen die mij aan de buis (beeldscherm in dit geval) gekluisterd hielden. Ook Imogen Spurnrose (Tamzin Merchant, Salem) en Argreus Astrayon (David Gyasi, Chuggington) wisten mijn aandacht goed vast te houden. Hun verhalen waren niet vreemd of onbekend maar goed genoeg om te blijven kijken naar deze fascinerende karakters. Maar Carnival Row is vooral een visueel feest om naar te kijken met prachtige decors en kostuums/make-up. Het eerste seizoen is verrassend genoeg, met uitstekende acteurs en actrices, om geboeid te blijven.

Nergens heb ik mij verveeld of vond ik het vervelend om sommige verhaallijnen de gebaande paden te zien bewandelen. En dan mag je wat mij betreft jezelf een hele goede serie noemen, die het meer dan waard is om bekeken te worden door vele seriefans. Ergens las ik dat het vergeleken kan worden met Game of Thrones. Dat denk ik niet, maar ik denk wel dat het een waardige opvolger kan zijn en/of worden van de HBO-serie. En met een fantastisch open einde ben ik blij dat Amazon al besloten heeft om de serie te vernieuwen met een tweede seizoen, waarvan ik zeker hoop dat het niet de laatste zal zijn.

9 punten voor een prachtige sneak peak van een prachtige serie.

P.s. met mijn excuus voor het feit dat ik zeer weinig vertel over de verhaallijnen die de serie heeft. Maar ik ben bang dat als ik meer ga vertellen ik te veel zal spoileren. Want ik denk dat je moet gaan kijken zonder al te veel te weten over de geschiedenis van Philo, Vini en alle andere karakters, Fae en Creaturen in de Burgue. Laat je verrassen zou ik zo zeggen, ik beloof dat het de moeite waard is.
Volg Carnival Row
Carnival Row
Carnival Row