anonymous geeft "Camelot - Seizoen 1" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Camelot - Seizoen 1

De Britse serie Camelot (2011) werd al na één seizoen stop gezet. Is de serie voor dat ene seizoen de moeite waard om te bekijken?

De koning Arthur legende is bij iedereen bekend en al vaak verfilmd. Toch spreken de vele versies van het verhaal film- en televisiemakers aan om de legende steeds opnieuw te vertellen. In Camelot ligt de nadruk op de jonge Koning Arthur die onverwachts op de troon terecht komt, nadat zijn vader wordt vermoord. Arthur groeit in het geheim op bij een gewone boerenfamilie en weet niks van zijn Koninklijke afkomst. Zijn grootste vijand is halfzus Morgan die het niet kan hebben dat niet zij maar Arthur op de troon komt. En dan is er nog de mooie Guinevere, de verloofde van Arthur’s rechterhand Leontes die het hoofd van Arthur flink op hol brengt.

Camelot heeft alle ingrediënten om een prachtige serie te worden: een bekend verhaal, mooie locaties, magische elementen, avontuurlijke ridders en prachtige (naakte) vrouwen. Toch komt Camelot er bekaaid af ten opzichte van een vergelijkbare en populaire serie als Game of Thrones. De locaties, kostuums en special effects zijn oke maar ook niet meer dan dat. Je krijgt het idee dat het allemaal net iets beter had gekund. Dit geldt ook voor de verhaallijn die vooral in de eerste afleveringen op gang moet komen. In de laatste afleveringen wordt de serie beter doordat de verhaallijn spannender wordt. De vraag is echter of je als kijker op dat moment nog niet bent afgehaakt.

Het grootste probleem van Camelot is het onsamenhangende acteerwerk. De ene helft speelt goed en de andere helft slecht. Dit is erg storend wanneer je een scene kijkt met een aantal acteurs. Jamie Campbell Bower speelt de titelrol redelijk maar qua uiterlijk ziet hij er meer uit als een rockzanger van een populaire tienerband en dat leidt af. Hij is charmant maar je krijgt nooit het idee dat je naar Koning Arthur zit te kijken. Naarmate de serie vordert, wordt Campbell Bower steeds beter in zijn rol en krijg je steeds meer sympathie voor hem.

De chemie tussen Arthur en Guinevere is helaas ver te zoeken en je vraagt je als kijker af waarom Guinevere voor hem valt terwijl ze al een veel leukere man als Leontes heeft!

De Franse Eva Green steelt als wraaklustige Morgan de show. Green is slecht, verleidelijk, trots en laat zien dat ze in staat is een complex karakter een hart te geven door ook een kwetsbare kant van Morgan te tonen. Joseph Fiennes die de rol van Merlin speelt, had dit ook kunnen doen. Ook Merlin is een karakter met een verhaal maar door Fiennes overdreven acteerwerk neem je hem nooit echt serieus.

Camelot is door het onsamenhangende acteerwerk en de zwakke verhaallijn zeker niet één van de beste series. Dat de serie ook nog eens moet concurreren met het succesvolle Game of Thrones helpt daar niet bij. Maar Camelot is wel interessant omdat het de aloude Koning Arthur legende nieuw leven inblaast en daarmee bewijst dat het verhaal onsterfelijk is.
Volg Camelot
Reckoning
Reckoning