8
anonymous geeft "Black-ish - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 27 september 2014.
0
0

Black-ish - Eerste aflevering

Het moet gek lopen wil Black-ish niet een van de betere komedies worden van het televisieseizoen 2014-2015. De serie heeft een sympathieke hoofdrolspeler in Anthony Anderson. Daarnaast heb ik het idee dat Black-ish weet wat het wil zijn. Dat is heel belangrijk! Veel pilots zijn nog zoekende. Zoekende naar een identiteit en naar een narratief die interessant is voor de kijker. Bij Black-ish heb ik het gevoel dat de serie weet welk verhaal het wil vertellen. En het maakt mij, natuurlijk, ook blij om mensen op het scherm te zien waarmee ik mij kan identificeren. Dat maakt televisie persoonlijker, waardoor het dichterbij komt. ABC heeft de afgelopen jaren veel twijfelachtige beslissingen gemaakt, maar je dient hen wel te prijzen voor de diversiteit die zij laten zien in hun programmering.

Black-ish gaat over Andre 'Dre' Young en zijn gezin. Dre is een succesvolle zwarte man die eigenlijk alles heeft. Hij heeft een succesvolle vrouw, vier kinderen en goede baan. Hij heeft zich als zwarte man omhoog weten te werken en daar is hij trots op. Maar, Dre maakt zich toch zorgen. Hij is bang dat zijn gezin hun roots verliezen. Dat zij zullen vergeten waar zij vandaan komen. Daarom stelt Dre alles in werking om ervoor te zorgen dat zijn gezin hun afkomst niet verloochent. In deze pilot, en in komende afleveringen, zullen wij vermoedelijk zien hoe Dre de eigen cultuur probeert te waarborgen. En dat is al moeilijk genoeg.

De pilot van Black-ish is er een met, voor mij, enorm veel potentie. Als kijker wil je weten wat een serie te bieden heeft en of de verhalen je zullen aanspreken. Voor mij is dat hier het geval. Er is een scéne waarin er vergaderd wordt op Dre's werk. De tafel is zo gesitueerd dat de minderheden aan de ene kant zitten en de blanken aan de andere kant. Dre vraagt zich af wanneer hij promoveert van 'ons' (de minderheden) naar 'hun' (de blanken, de dominante cultuur). Een grappige scene die goed weergeeft waar Dre mee worstelt. Sociale mobiliteit blijft een interessant onderwerp voor series en films.

Hoe behoudt je de eigen cultuur in een omgeving die wezenlijk verschilt van de eigen cultuur? Black-ish verteld dus verhalen over ras, afkomst, sociale klasse, succes en over familie. De luchtige insteek waarmee dit gedaan wordt, kan ik waarderen. De serie is goed gecast. Tracee Ellis Ross is goed op haar plaats als de vrouw van Dre. Als biraciale vrouw zal zij veel van de worstelingen die Dre nu ervaart herkennen. Laurence Fishburne zorgt, daarnaast, voor komisch sociaal commentaar. Hopelijk lukt het Fishburne om Hannibal zo veel mogelijk te combineren met Black-ish. Black-ish gaat niet alleen over ras, maar meer over familie. Je hebt series gehad als The Fresh Prince of Bell Air, My Wife and Kids, Everybody Hates Chris, Family Matters en The Cosby Show. Series die (in meer en mindere mate) veel hebben gedaan voor het televisielandschap. Deze series lieten zien dat het mogelijk is om diversiteit te laten zien op televisie.

Black-ish is een belangrijke serie. Etniciteit zou er in 2014 niet meer toe moeten doen, maar dat doet het zeker. Veel series en films geven geen reëel beeld, en afspiegeling, van de maatschappij. In Hollywood, en Groot-Brittannië, zijn er debatten gaande over de diversiteit in de filmsector. ABC valt dus te prijzen voor het geven van een stem aan een serie die geheel wordt gedragen door een zwarte cast. En in midseason komen zij met Fresh off the Boat, waarin een Aziatisch gezin wordt gevolgd. Iedereen ziet graag mensen op televisie waarmee hij/zij zich kan identificeren. Deze twee series zullen dus zeker deze twee groepen aanspreken, maar hopelijk ook anderen. Black-ish is herkenbaar, maar zeker niet alleen gericht op zwarten. Het zijn de alledaagse beslommeringen en worstelingen die herkenbaar zullen zijn voor velen. Black-ish wordt al door velen een van de meest veelbelovende komedies van de herfst genoemd. De kijkcijfers voor de eerste aflevering zijn zeer bemoedigend. Helaas is Larry Wilmore vertrokken als uitvoerend producent. Ik ben benieuwd wat Anthony Anderson en Kenya Barris ervan weten te maken. In mij hebben zij, in ieder geval, er een kijker bij.
Volg Black-ish
Homegoing
Homegoing