Mandy Gelling-Potharst geeft "Better Call Saul - Seizoen 4" een 10.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 10 Oktober 2018.
8
0

Better Call Saul - Seizoen 4

Best case scenario I’m managing a Cinnabon in Omaha.

Kom even wat dichterbij, ik wil even wat fluisteren. Omdat ik het (nog) niet helemaal hardop wil zeggen: “Better Call Saul is de beste serie van 2018!?” Het vierde seizoen van de spin-off van Breaking Bad heeft grote hoogtes bereikt. Ze komen nu zo dicht bij de eerder genoemde Breaking Bad (BB). De opbouw, de regie, de muziek, de dialogen, de cinematografie en de acteurs; alles lijkt te kloppen. De twee series komen in het vierde seizoen akelig dicht naar elkaar toe. En dat is helemaal niet erg.

Better Call Saul vertelt het verhaal van James ‘Jimmy’ McGill en zijn moeizame reis om de advocaat te worden die we zo goed kennen uit BB; Saul Goodman. Het vierde seizoen komt zo dicht bij dat je bijna de aanwezigheid van Walter White en Jesse Pinkman kan voelen. Maar het is Bob Odenkirk die de show steelt. Hij weet als geen ander de kijker te verrassen en te vangen. Tien afleveringen lang hang je aan de lippen van Jimmy. Maar ook de andere acteurs, waarvan sommige ook te zien zijn geweest in BB, weten je aandacht meer dan goed vast te houden.

Sooner or later, every last one of those idiots is gonna need an attorney. Of course, they all know me as Saul Goodman. That's just details.

De dialogen en beelden zijn prachtig en snijden altijd hout en raken ook de juiste snaren. Wat een feest om naar dit prachtige acteergeweld te mogen kijken. Over alles is nagedacht, en nu moet ik heel erg oppassen dat ik niet ga spoileren. Van de drugsbaron Salamanca, let op de receptiebel; gaat er al een belletje rinkelen? Tot aan Kim, Mike en uiteraard Jimmy, aan alles is gedacht. Waarom wordt Jimmy Saul en wanneer is dat gebeurd? Ergens in het vierde seizoen horen we het Jimmy zeggen.

Better Call Saul
© AMC

Better Call Saul is een serie die boven de andere series uitstijgt. Qua kwaliteit maar vooral in de opbouw van de karakter en gebeurtenissen. Prachtige beelden maken het plaatje compleet. Mijn vermoeden is dat het volgende al aangekondigde vijfde seizoen de laatste zal worden. Dan zullen, zo is mijn verwachting, Breaking Bad en Better Call Saul samengevoegd worden en zo zullen ze één serie gaan worden die qua kwaliteit zijn weerga niet kent. Ik las ergens dat Better Call Saul beter is dan BB, zover wil ik (nog) niet gaan.

Kick a man when he's down. Jimmy, you are always down. I messed it all up. You still want to be a lawyer? Yeah. Well, we can start with that.

Maar de mislukte weg die Jimmy bewandelt wordt prachtig verteld door de seizoenen heen, maar het vierde seizoen lijkt op één of andere manier triester, melancholischer en donkerder. Of dat komt omdat je halverwege voelt dat BB om de hoek staat te loeren durf ik niet te zeggen. Want ik denk dat het komt door de tijd die de makers nemen met het vertellen van het verhaal van Jimmy. In BB was hij nog een advocaat met een clownesk karakter. In Better Call Saul is hij menselijker en tastbaarder dan ooit en enorm kwetsbaar.

Die menselijkheid en kwetsbaarheid maakt van Jimmy een mens, geen schurken-advocaat, van vlees en bloed. Hij weet de kijker te raken met zijn imperfecties en niet zo slimme acties. Ook de andere karakters uit BB zijn menselijker dan ze ooit waren in die serie. Salamanca, Mike, Fring en Nacho hebben opeens een menselijke kant, zelfs als je ze niet mag. En die menselijkheid hebben we niet echt gezien in BB, maar in Better Call Saul des te meer.
Volg Better Call Saul
Saul Gone
Saul Gone