8
anonymous geeft "Better Call Saul - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 20 februari 2015.
1
0

Better Call Saul - Eerste aflevering

We zijn terug in Albuquerque, mensen! Wat voelt het goed om weer terug te zijn! Inmiddels zijn er al drie afleveringen uitgezonden van Better Call Saul. Ik weet het: ik ben een beetje laat, maar vergeef me. Mijn lieftallige vriendin is zwanger en wij zijn net verhuisd, dus ik was (en ben) een beetje druk. Bereid je in ieder geval voor: dit wordt een lange. Maar terug naar Saul. Nee, het is geen Breaking Bad. Laten we dat meteen vaststellen. Ik heb altijd een haat/liefdeverhouding gehad met fans (van iets). Zij missen vaak het vermogen om iets in perspectief (en in context) te plaatsen. Woorden als briljant vliegen mij al om de oren. Het is goed, maar nog niet op dat niveau. Laten we eerlijk zijn. En trouwens, is het al eerlijk om dat zo snel te verwachten? Even geduld, mensen...

In Saul volgen wij (zoals bekend, of je hebt geleefd onder een steen) de avonturen van James 'Jimmy' McGill (Bob Odenkirk, Breaking Bad). Deze James zal later uitgroeien tot de advocaat met de razendsnelle tong, meneer Saul Goodman. Ik zeg later, want die ontwikkeling moet hij nog meemaken. In Better Call Saul zien wij hoe deze James McGill de klappen van de zweep leert. Er is hier nog geen sprake van de superadvocaat die hij uiteindelijk zal worden. Jimmy is onzeker. Een puinhoop, eigenlijk. Niemand neemt de man serieus en dat vreet aan hem. Daarnaast probeert hij zich ook te bekommeren om zijn broer Charles (Michael McKeen). Jimmy zal zijn vak serieuzer moeten gaan nemen en zijn privéleven op orde dienen te krijgen. Maar goed, Jimmy zou, natuurlijk, uiteindelijk geen Saul worden als alles hem voor de wind zou gaan. Die razendsnelle tong heeft hij niet voor niks. Nee, met onze James komt het wel goed. Of slecht, want wie Breaking Bad heeft gezien weet welke problemen zijn tong hem oplevert.

De grootste vraag omtrent Better Call Saul was of de serie de grootse kwaliteit van Breaking Bad zou weten te benaderen. Zover zijn ze, natuurlijk, nog lang niet. Je benadert ook niet zomaar een serie die unaniem gerekend wordt tot een van de beste series ooit. Een top vijf series zonder Breaking Bad kun je in mijn ogen meteen weggooien. Die is ongeldig. De grootste valkuil voor deze serie was (en is) daarom dat makers Vince Gilligan en Peter Gould krampachtig proberen vast te houden aan wat die serie zo briljant maakte. Als je er een vergrootglas oplegt zie je meteen dat veel van dezelfde elementen aanwezig zijn. De cinematografie in Better Call Saul is simpelweg om je vingers bij af te likken, evenals de regie. Vince Gilligan zelf regisseerde de eerste aflevering en niemand minder dan Michelle MacLaren (meervoudig Emmywinnaar) de tweede. En veel van dezelfde schrijvers doen ook weer mee. Een garantie voor succes?

Alles komt (zoals altijd) neer op het script en hoe dat naar het scherm vertaalt wordt. Bob Odenkirk heeft, natuurlijk, een zware taak om Bryan Cranston te doen vergeten, of te evenaren. Cranston heeft een van de grootste rollen die het medium televisie ooit heeft gekend neergezet. Hij droeg (met behulp van Aaron Paul en een supercast) Breaking Bad op zijn schouders. Wat mij betreft zijn de eerste voortekenen bemoedigend. Odenkirk maakt James McGill menselijk. Hij zet overtuigend deze gecompliceerde man neer, die allerlei innerlijke demonen heeft. De maniertjes en de expressies in zijn gezicht spreken vaak boekdelen. En, hoe je het wendt of keert: een serie valt en staat met de vertolkingen en met het schrijfwerk. De eerste drie afleveringen geven de kijker in ieder geval reden om te vertrouwen op Gilligan en Gould. Maar de grootste vraag blijft: hoe bevredigend wordt het verhaal dat de twee zullen vertellen? Slagen zij erin om Better Call Saul een eigen identiteit te geven?

Kortom, alle randvoorwaarden zijn er om Better Call Saul een succes te maken. De eerste recensies zijn/waren over het algemeen erg lovend. De kijkcijfers voor de eerste aflevering (mede geholpen door de terugkeer van The Walking Dead, zo eerlijk moeten wij wel zijn) hebben ervoor gezorgd dat dit het beste seriedebuut is in de historie van AMC. En, de serie is al vernieuwd voor een tweede seizoen. Het komt wel goed met deze serie. Daar heb ik alle vertrouwen in.

Overige opmerkingen:
- Ik kan toch niet de enige zijn die zich kapot heeft gelachen om de eerste twee afleveringen?
- Dus wij beginnen al met tweelingen, Saul? Die andere twee imposantere verschijningen zullen vast nog ergens opduiken.
- Een beetje fanservice kan geen kwaad. Kijk eens wie zijn hoofd naar buiten stak op het einde van de eerste aflevering. Dit is vast het begin van een reeks figuren uit die andere serie. Advies: zorg dat u niet teveel gaat leunen op die serie, Saul.
- Om echt los te staan van Breaking Bad zal Saul de overige cast meer in het spel moeten betrekken. Pas dan kan deze wereld echt bruisend worden. De derde aflevering is wellicht iets minder vermakelijk dan de eerste twee. Maar, wat dat betreft wel een stap in de goede richting nu wij meer beginnen te zien van de mensen om Saul heen.
- Dezelfde zwarte humor uit Breaking Bad vinden wij hier terug, maar de toon is gelukkig net iets anders. Dat heeft Better Call Saul wel nodig om zich echt te onderscheiden van Breaking Bad.
- Ik ben tevreden met dit begin. Dus, tot de volgende recensie. Wat vonden jullie van de eerste afleveringen?
Volg Better Call Saul