Wesley Fechter geeft "Beef - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Wesley Fechter op 15 april 2023.
7
0

Beef - Seizoen 1

Een baaldag hebben we allemaal wel eens, net als wat frustratie in het verkeer. Beef tilt dat gegeven echter naar een hoger niveau!

Danny Cho (Steven Yeun, The Walking Dead) heeft zijn dag niet als hij probeert wat spullen te retourneren en de kassabon niet meegenomen blijkt te hebben. Als hij in zijn auto terug naar huis wil rijden, botst hij bijna tegen een andere auto aan. Wat volgt zijn twee bestuurders die in gebaar duidelijk laten blijken wat zij van elkaar vinden en een heerlijke over-the-top achtervolging waarbij zij niet van elkaar onder willen doen.

Beef

Eenmaal thuisgekomen achterhaalt Danny wie de bestuurder van de andere auto is en hij besluit Amy Lau (Ali Wong, American Housewife) een bezoekje te brengen. Vanaf dat moment zijn zowel Danny als Amy vastberaden om elkaar het leven zuur te maken en laten zij niets onbenut om de ander een hak te zetten. Dat begint nog relatief onschuldig met het urineren over de vloer en het geven van slechte online reviews, maar escaleert al snel waardoor ook hun directe omgeving er het slachtoffer van wordt.

Danny en Amy zijn twee totaal verschillende personen, maar hebben met elkaar gemeen dat zij – elk op hun eigen manier - beiden diep ongelukkig zijn met hun leven en daar niet zo goed uiting aan kunnen geven.

Het klinkt als een komisch geheel, maar de serie is duidelijk geen comedy. Ook is Beef niet zozeer een serie over ‘road rage’, maar meer een serie die twee mensen in beeld brengt die niet kunnen voldoen aan de verwachtingen die zijzelf en de buitenwereld van hen hebben en daarin vast zijn komen te zitten. Het akkefietje in de auto is vervolgens het vlammetje waarmee alles in de brand wordt gestoken en waarmee zij ineens een uitlaatklep hebben voor hun frustraties. Het hek is daarmee van de dam en het lukt beiden niet meer om dit hek weer te sluiten.

Dat dit tien afleveringen lang interessant blijft is, heeft met name te maken met de opbouw van de serie, de personages en het feit dat de snode plannen vaak anders uitpakken dan je verwacht. Danny en Amy zijn twee totaal verschillende personen, maar hebben met elkaar gemeen dat zij – elk op hun eigen manier - beiden diep ongelukkig zijn met hun leven en daar niet zo goed uiting aan kunnen geven. En naarmate de serie vordert kom je er steeds meer achter hoe zij op dit punt van hun leven beland zijn.

Beef

Met beide personages leef je niet snel mee, maar ze worden wel uitstekend neergezet door Yeun en Wong. Waar het Yeun lukt om af en toe wat sympathie op te wekken voor Danny, die zich toch specialiseert in het creëren van puinhopen om hem heen en zijn hand niet omdraait voor de nodige manipulatie, is de ingehouden woede in de door Wong gespeelde Amy soms door het scherm heen voelbaar.

Ik heb in elk geval genoten van Beef. Een serie waarin de binnenvetters onder ons af en toe wat dingen zullen herkennen, die bij vlagen heerlijk absurdistisch is maar zeker een serieuze ondertoon heeft.
Volg Beef
Figures of Light
Figures of Light