7
anonymous geeft "Bates Motel - Seizoen 2 (DVD)" een 7.
Geschreven door anonymous op 11 december 2014.
0
0

Bates Motel - Seizoen 2 (DVD)

Soms heb je van die series… In principe is er niet bijster veel aan te merken, maar toch is het er niet helemaal. Zo een serie is Bates Motel. Maar, dat is niet eens een grootste probleem. Bates Motel is het type serie dat lijdt aan het volgende: de overige cast is simpelweg niet op het niveau van de protagonist. Ik denk niet dat ik alleen sta in deze zienswijze, want Vera Farmiga (Up in the Air) verorbert in Bates Motel iedereen waarmee zij scènes deelt. Zij heeft honger met een passie. Andere series die lijden aan dit fenomeen zijn onder andere The Blacklist en How to get Away with Murder. Beide series die zonder Red Reddington en Annalise Keating veel minder de moeite waard zouden zijn. In het geval van The Blacklist kun je zelfs de televisie uit doen wanneer James Spader niet op het scherm is.

Enfin, terug naar Bates Motel. Toen ik de DVD in mijn brievenbus vond, was ik opgewekt. Het eerste seizoen van Bates Motel is zeker geen hoogvlieger (allerminst, zelfs), maar de sfeer en de chemie tussen Vera Farmiga en Freddy Highmore (The Art of Getting By) vergoeden veel. Toen ik het eerste schijfje van dit seizoen afspeelde kwam ik erachter dat het tweede seizoen van Bates Motel, onder andere, gaat over wat er gebeurd is met miss Watson. Norma en Norman proberen de draad weer op te pakken na de gebeurtenissen in het eerste seizoen. Norma probeert met alle macht te voorkomen dat er een weg wordt aangelegd nabij haar motel. Dat zou namelijk niet goed zijn voor de zaken. Dylan (Max Thierriot) gaat dan weer een prominentere rol aannemen in de wiethandel waarbij hij betrokken is. Daarbij krijgen hij en zijn compagnons te maken met een rivaliserende wiethandelaar. En gloort er liefde voor Norma en Norman? Er klopt nog steeds iets niet aan dit motel. Wat dat is? Daar mag je, natuurlijk, zelf achter komen!

Er is het nodige om enthousiast van te worden. De chemie tussen Farmiga en Highmore is er nog steeds. De interactie tussen Norma en Norman is ijzingwekkend en geeft je als kijker kippenvel. Je voelt bijna een seksuele spanning tussen de twee. De schrijvers slagen er voortdurend in om je ongemakkelijk te laten voelen. Je voelt je bijna een voyeur, door een relatie te aanschouwen die eigenlijk niet door de beugel kan. De twee zijn op een ziekelijke manier aan elkaar verbonden. Denk eens na over de namen: Norma en Norman. Het is te identiek. Het is creepy, net als de serie creepy is. Helaas, wordt het nergens even boeiend zonder hen. De jeugdige personages komen niet uit de verf. Zij voegen bar weinig toe. Olivia Cooke (Emma Decody) is een sympathieke actrice (vooral door de gebreken van haar personage), maar als kijker raak je echt niet geïnteresseerd in haar liefdesleven. De tijd die Norman doorbrengt met Cody (Paloma Kwiatkowski, Percy Jackson: Sea of Monsters) had eveneens beter besteed kunnen worden.

Dit is een probleem dat veel series kennen. Aan welke personages dient er de meeste tijd besteed te worden? Als er meerdere personages figureren dien je ook hen te ontwikkelen, anders zijn het kartonnen personages. Maar hoe doe je dat op een manier die functioneel is voor het verhaal? Dat is iets waar Bates Motel mee worstelt. De broer van Norma wordt geïntroduceerd, om vervolgens ongeïnspireerd weer te verdwijnen. Het lijkt alsof de schrijvers (en showrunner) niet geheel tevreden waren en snel die verhaallijn hebben laten doodbloeden. Ik snap dat het de bedoeling was om spanning te creëren tussen Norma, Norman en Dylan, maar de uiteindelijke conclusie is onbevredigend. Net zoals de introductie van het personage onbevredigend is en bar weinig toevoegt. Als kijker krijg je zodoende het idee dat je je tijd verdoet.

Nee, Bates Motel is een serie die een ruime voldoende scoort door het acteerwerk. Wel vraag ik mij af hoeveel Norma en Norman nog kunnen meemaken, voordat een van hun harten het begeeft. Zij kunnen maar zo lang allerlei onheil over hen heen krijgen, voordat het gegeven onhoudbaar wordt. De Norman uit Psycho kan niet nog een paar seizoenen weg zijn. Máár, dat zijn zorgen voor morgen. Het interessante van deze serie is, dat zowel Norma als Norman niet pluis zijn. Wij weten dat Norman helemaal koekoek wordt, maar Norma is ook niet helemaal lekker. Achter dit elegante vrouwtje gaat wat duisters schuil. Dat is de kracht van deze serie. Is de echte psycho wel Norman… Door dit seizoen hoef je niet uit de buurt te blijven van dit motel. In 2016 gaan de deuren gewoon weer open en kunnen er nieuwe gasten ontvangen worden. Of zij het motel levend verlaten… dat is een ander verhaal.
Volg Bates Motel
The Cord
The Cord