Mandy Gelling geeft "American Crime - Seizoen 2" een 9.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 29 april 2016.
4
0

American Crime - Seizoen 2

Hield American Crime in het eerste seizoen America één spiegel voor, in het tweede seizoen is er geen ontsnappen meer mogelijk

Hield American Crime in het eerste seizoen Amerika één spiegel voor, in het tweede seizoen is er geen ontsnappen meer mogelijk. Waar je kijkt, overal zie je spiegels waarin pijnlijk duidelijk wordt hoe het leven soms in elkaar zit. Misschien heb je je mond vol over de vooroordelen van je familie, maar als puntje bij paaltje komt kan het blijken dat je zelf ook overloopt van de vooroordelen. Dat kan bij tijd en wijle behoorlijk pijnlijk en ongemakkelijk zijn.

American Crime is geen gemakkelijke wegkijk-serie. Je moet er voor gaan zitten en soms het schaamrood op de kaken of kromme tenen accepteren. Alle acteurs weten de serie naar grote hoogte te tillen en ondanks het vreemde einde vind ik het tweede seizoen beter dan het eerste. Misschien spreekt het verhaal me meer aan en zijn de acteurs beter op elkaar ingespeeld. Hoe het ook zij; ik denk dat iedereen naar American Crime zou moeten kijken.

De serie verteld in het tweede seizoen het verhaal van Taylor Blaine (Connor Jessup, Falling Skies) die het slachtoffer wordt van seksueel geweld. Maar, net als in het eerste seizoen, er is actie en reactie, oorzaak en gevolg. Het seksuele geweld en de aanklacht is een klein kiezeltje dat van een berg afrolt en onderop eindigt in een gigantische aardverschuiving. Niemand blijkt geheel onschuldig en niemand houdt zijn handen schoon. De mensen die om het hardst roepen dat ze verkeerd behandeld worden en slachtoffer zijn, blijken zelf vol met vooroordelen te zitten.

[image-60943]

Een uitstekende Felicity Huffman doet als schooldirecteur Leslie Graham haar uiterste best om de school vrij te houden van aanklachten en partijdigheid. Timothy Hutton is als basketbalcoach zeer geloofwaardig en goed op dreef, helaas heeft hij de zaken niet zo in de hand als hij zou willen. De moeder van Taylor Anne, gespeeld door een super Lili Taylor, doet wat ze denkt dat ze moet doen, maar door haar zoon in bescherming te willen nemen stapt ze in de ene na de andere valkuil.

Speciaal wil ik Regina King noemen. Ze won een Emmy voor haar prestaties in het eerste seizoen en volgens mij verdient ze er nu twee. King speelt Terri Lacroix, een vooringenomen vrouw en moeder met een partijdige en vooropgezette mening, die niet één spiegel voorgeschoteld krijgt maar vele. Haar gelijk krijgen is haar doel, maar dat doel komt steeds verder weg te staan naarmate de spiegels dichterbij komen.

Maar niemand is veilig in het narratief van American Crime, zelfs de kijker niet

American Crime wordt opgenomen als een documentaire, elk beeld is er weer één om in te lijsten. Ze zouden niet verkeerd staan in de Tate Modern, om maar een voorbeeld te noemen. Er wordt door de rust waarin het verhaal verteld wordt een soort schijnveiligheid opgebouwd. Maar niemand is veilig in het narratief van American Crime, zelfs de kijker niet. Laat American Crime over je heen komen, kijk zonder oordeel, want die krijg je onherroepelijk terug.

Het tweede seizoen geef ik een 9,8 voor een bijna perfecte ABC dramaseries.
Volg American Crime
Episode 8