8.5
Conan Miller geeft "ZeroZeroZero - Miniserie" een 8.5.
Geschreven door Conan Miller op 12 april 2021.
4
0

ZeroZeroZero - Miniserie

De drugshandel, in deze serie getoond vanuit verschillende invalshoeken, wordt bevolkt door gewone mensen. Rijk en machtig, of onderin de organisatie, allemaal worstelen ze met de gevolgen van hun beslissingen.

Fijnproevers in de criminologie wijzen er graag op dat er meer dan één Maffia is in Italië. De ‘gewone’ Maffia zit vooral in het noorden van Italië. Het is een vrij losse organisatie waar (bijna) iedereen lid van kan worden. Het zuiden is het gebied van de Siciliaanse Maffia, ook bekend als Cosa Nostra, en de ‘Ndragetha uit Calabria, op het vasteland. Deze laatste groep is zeer gesloten en traditioneel; bijna alle leden komen uit een vaste groep families.

ZeroZeroZero volgt het hele transport en de gebeurtenissen eromheen van stap tot stap.

Met die laatste groep begint het verhaal van ZeroZeroZero. Daar voelt de oude Don Minu (Adriano Chiaramida, La mafia uccide solo d’estate) de hete adem van ambitieuze en jongere concurrenten in zijn nek. In een ultieme poging om zijn positie als hoofd van een plaatselijke clan te behouden, bestelt hij een enorme partij cocaïne bij een bron in Mexico. De andere leden van de clan betalen bergen geld om mee te mogen doen en te delen in de winst. Er is iedereen dus veel aan gelegen om te zorgen dat die zending daadwerkelijk aankomt. De kleinzoon (Giuseppe De Domenico, Goldfish) van Don Minu lijkt echter zo zijn eigen belangen te hebben in deze transactie.

Alles goed en wel, de cocaïne moet eerst maar in Italië zien aan te komen. ZeroZeroZero volgt het hele transport en de gebeurtenissen eromheen van stap tot stap. Alle belanghebbenden komen aan bod. Al snel is duidelijk dat het criminele wereldje stukken minder glorieus is dan veel andere series ons willen laten geloven.

Zowel de criminelen als de misdaadbestrijders krijgen het niet cadeau. Met bar weinig romantiek wordt de machtsstrijd tussen de partijen in Calabria, de familiale problemen van de transporteur, en de interne problemen bij de Mexicaanse drugsleveranciers en de politie op keiharde manier in beeld gebracht.

ZeroZeroZero gebruikt dit ene transport als voertuig voor vrijwel alle aspecten van de drugshandel. Soms worden vooral persoonlijke problemen uitgelicht, maar ook de enorme financiële belangen en risico’s worden niet vergeten. De makers laten sommige gebeurtenissen meerdere keren zien, steeds door de ogen van een andere betrokkene. Als kijker maak je dus al die facetten ‘van dichtbij’ mee. De motieven van de betrokkenen blijken dan vaak anders te zijn dan ze eerst leken.

Het resultaat is een keiharde serie die ook zijn gevoelige kanten heeft. Zo zien we dat scheepsmagnaat Edward Lynwoord (Gabriel Byrne, War of the Worlds), een speciale band heeft met zijn kinderen Andrea (Andrea Riseborough, Waco) en Chris (Dane DeHaan, The Stranger). De cocaïne wordt op een van Edwards containerschepen vervoerd, maar er zijn verschillende partijen die niet willen dat de zending zijn eindbestemming gaat bereiken.

Het resultaat is een keiharde serie die ook zijn gevoelige kanten heeft.

Bij het Mexicaanse leger zien we hoe paramilitair Manuel Contreras (Harold Torres, Sitiados: México) omgaat met de gevolgen van zijn beslissingen. Zit er een plan achter zijn dubbelleven? Handelt hij op eigen houtje of gezag van bovenaf? Lange tijd is het niet duidelijk waar hij mee bezig is, totdat het voor zijn omgeving te laat is.

ZeroZeroZero verveelde mij geen moment. Voortdurend was de spanning van de betrokken personen voelbaar. De dubbellevens, menselijke verlangens in onmenselijke omstandigheden, het gevaar dat een concurrent of de wet aan alles een eind gaat maken; het voelt allemaal realistisch genoeg.

ZeroZeroZero
© Sky Atlantic (IT)

Dit is een serie die ik binnen enkele dagen heb bekeken. In slechts acht afleveringen van 60 minuten vloog de serie voorbij. Knap acteerwerk, een (grotendeels) geloofwaardig plot, en voldoende actie en drama. Ik heb gesmuld en boy, moet ik moeite doen om niet meer te vertellen over de verhaallijnen! Ik hoop dat er een tweede seizoen komt, maar misschien moeten ze dan een andere groep mensen volgen met een andere verhaallijn, net als bij True Detectives. Ik zal zeker gaan kijken.

Voor mij heeft ZeroZeroZero zeker een 8,5 verdiend. Ga zelf kijken en laat mij hieronder weten wat jij ervan vindt.
Volg ZeroZeroZero
Same Blood