Mandy Gelling-Potharst geeft "Vikings - Complete serie" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 11 november 2021.
11
1

Vikings - Complete serie

Kan Vikings zich meten met de grote series? De eerste twee, misschien drie, seizoenen zeker wel. Daarna glijdt de serie een beetje weg. Het is te onevenwichtig om echt fantastisch te zijn.

De eerste twee seizoen van Vikings waren een waar genot om naar te kijken. De actiescènes zijn fantastisch, het decor is een lust voor het oog en ook het verhaal doet zijn uiterste best om te vermaken. De priemende hemelsblauwe ogen van Ragnar Lothbrok (Travis Fimmel, Raised by Wolves (2020)) lijken je geen keuze te geven, Vikings moet je kijken.

En is het niet Ragnar dan is het wel ‘gekke’, lieve Floki (Gustaf Skarsgard, Westworld) die je aandacht vasthoudt. Mijn lieftallige echtgenoot had meer met Lagertha (Katheryn Winnick, Big Sky), wat ik volledig begrijp. Lagertha is een vrouw om rekening mee te houden. Ze staat haar mannetje op en buiten het slagveld als schildmaagd, maar ook als vrouw, moeder en koningin.

Lagartha: The Truth Can Be A Bad Choice For A Wise Man.

De keuzes die Ragnar maakt hebben invloed op alles en iedereen in de serie. Het is een man die geschiedenis heeft geschreven, maar hij wordt daarbij overtroffen door zijn prachtige zoon Bjorn (Alexander Ludwig, Heels). In de loop van de jaren weet je dat Bjorn meer geschiedenis zal gaan schrijven dan zijn wereldberoemde vader en dat is ook goed. Helaas wordt de serie daardoor wel wat voorspelbaar.

Vikings
© History

Floki: I Joke About Many Things, Son Of Ragnar, But Never About Ship-Building.

De eerste twee seizoenen, ook een deel van het derde seizoen, vliegen voorbij. Na elke aflevering verlang je naar meer. Meer veldslagen, maar ook meer van de geschiedenis van de Noormannen. Vikingen waren plunderaars en barbaren en toch waren ze hun tijd ook weer ver vooruit. Vrouwen vochten mee en waren niet vies van een flink robbertje vechten. De schildmaagden spelen dat ook een belangrijke rol bij de ontdekkingsreizigers uit Noorwegen.

Wat jammer is, is dat de serie, vanaf halverwege het derde seizoen tot aan het zesde seizoen, te veel uitglijders heeft. Het is net een hobbelweg, of een zee vol met golven waarmee de boten van Floki wel overweg konden. Net als je denkt dat het weer lekker vlot gaat, is daar weer die ene scène waarbij de snelheid er totaal uitgehaald wordt. Als kijker is dat niet prettig om naar te kijken. Het heeft te veel downs ten opzichte van de ups.

Hoewel de geschiedenis niet gevolgd wordt in Vikings zijn sommige historische momenten wel gebeurd. Alleen niet in dit tijdbestek. De verovering van Parijs bijvoorbeeld of de tochten naar Groot- Brittannië hebben wel degelijk plaats gevonden. Maar je kijkt niet naar Vikings vanwege de correcte geschiedvertelling. Dan kun je beter een documentaire op History kijken. Vikings is bruut, vol met geweld en barbaarse rituelen en hoeft in mijn ogen niet de geschiedenis na te vertellen.

Vikings
© History

Vikings gaat ook over het gevecht tussen de Goden en God. Tussen de Barbaren en de Christenen, tussen de Britten en de Noren, de Franken en de Noren, tussen de hele wereld en de Noren. De Vikingen geloven in de Goden en ze hebben een rotsvast vertrouwen dat ze naar Valhalla gaan als ze sterven. Ze zijn daarom niet bang voor de dood. Sterker nog; ze verwelkomen de dood, en daardoor zijn het ijzersterke tegenstanders op het slagveld.

Ondanks de soms hobbelige weg die Vikings neemt is de serie niet slecht. Het blijft een genot om naar te kijken. Ook al zijn enkele verhaallijnen wat te lang en kunnen niet alle acteurs zich staande houden naast het uitstekende acteerwerk van sommige hoofdrolspelers. Daar komt bij dat het einde er mag zijn, al vraag ik mij wel af wat er met sommige personages is gebeurd. Op naar Vikings: Valhalla, dat zich 100 jaar na de gebeurtenissen in Vikings afspeelt.

Mijn cijfer een 8, waarbij het eerste seizoen een 9 heeft gekregen en het laatste een 7.

Ragnar: "The gods are man's creation to give answers that they are too afraid to give themselves."
Volg Vikings