8
anonymous geeft "Vera - Seizoen 7" een 8.
Geschreven door anonymous op 8 december 2017.
0
0

Vera - Seizoen 7

Ooit vormden de series van KRO Detectives een eigen genre met een herkenbaar gezicht. Dat gezicht werd gevormd door verhalen die met de vaste regelmaat van steeds weer een nieuw seizoen terugkeerden. Silent Witness bijvoorbeeld, met toen nog de ijzig mooi Amanda Burton in de hoofdrol. Waking the Dead, A Touch of Frost, Wycliffe en The Inspector Lynley Mysteries, om er nog maar eens een paar te noemen. Maar Bob Dylan waarschuwde toen al: ‘the time they are a changin’ en dat bleek ook voor de KRO Detectives te gelden. Nieuwe series verdrongen de oude en sinds Henning Mankells populaire detective Kurt Wallander ook op televisie acte de presence gaf, lijken we te moeten geloven dat alles wat uit de kokers van Scandinavische productiemaatschappijen komt alle andere series overtreft. Toch zijn er gelukkig nog old cevvies that never die en daarvan is Vera er een. Hoewel dat ‘old’ nog wel meevalt, want feitelijk is de serie nog maar zeven seizoenen oud. Maar voor mijn gevoel past Vera naadloos in het rijtje hiervoor.

Misschien komt dat door de leeftijd van het Vera-personage of door de actrice die deze rol al zeven seizoenen met verve speelt: Brenda Blethyn. De veelgeprezen Britse tikte inmiddels de 71 jaar aan (hoewel haar dit op ‘het witte doek’ niet is aan te zien): dan ben je best oud. Maar ook in het zevende seizoen heeft zij nog weinig aan vitaliteit ingeboet. Zoals gebruikelijk telt ook dit seizoen vier verhalen. In ‘Natural Selection’ onderzoekt Vera de dood van Gemma Wyatt, die voor Natuurbescherming op het eiland Ternstone werkt, dat voor de kust van Northumberland ligt. In ‘Dark Angel’ is het de dood van een junkie die haar aandacht vraagt, in ‘Broken Promise’ de ogenschijnlijke zelfmoord van de jonge student Jamie Marshall. ‘The Black Mire’ begint met een gruwelijke vondst van een dode vrouw, diep in de klei van Nortumberland begraven.

Zoals we van de Vera-verhalen gewend zijn, moeten de DCI en haar team het aanvankelijk doen zonder zelfs de meest basale aanknopingspunten: het moorden lijkt volkomen willekeurig te hebben plaatsgevonden. Maar geleidelijk dringt in ieder verhaal het verleden zich steeds meer aan het heden op, iedere tragedie blijkt te wortelen in een tijd die inmiddels al lang voorbij is. Maar wat er vroeger gebeurde, is nog lang niet iedereen vergeten. En dat moeten vier jonge mensen met de dood bekopen.

Het personage Vera Stanhope is ontsproten aan de pen van Ann Cleeves. Als auteur behoort zij tot dezelfde ‘school’ als bijvoorbeeld Peter Robinson, de geestelijk vader van DCI Banks. Hun schrijfstijl wordt wel ‘Yorkshire writing’ genoemd en kenmerkt zich door een grote mate van ‘vertellerigheid’. In hun boeken geen adembenemende spanning, maar veel meer dialogen en sfeerbeschrijvingen. In de eerste aflevering gaat dat zelfs zo ver dat je als kijker op den duur dreigt af te haken. In de overige drie afleveringen is dat veel minder het geval: daarin is ook voldoende actie om een boeiend verhaal te genereren.

De Vera-verhalen kun je dan ook nauwelijks thrillers noemen. Ze ontlenen hun charme vooral aan de manier waarop de eigenzinnige speurder alles en iedereen naar haar hand zet om de waarheid boven tafel te krijgen. Side kick Joe Ashworth is in seizoen 5 vervangen door de even sympathieke, geduldige en gewillige Aiden Healy (Kenny Doughty, Coronation Street). Mister nobody DS Kenny Lockhart (Jon Morrison, High Times) is nog steeds present en daaromheen figureren twee nieuwe politiefunctionarissen, die onmiddellijk in actie komen zodra Vera haar stemgeluid verheft. Want dat is onderdeel van het format: alleen het personage Vera telt en dat is nog steeds boeiend genoeg om alweer uit te kijken naar het achtste seizoen, dat waarschijnlijk volgend voorjaar zal worden uitgezonden.
Volg Vera
Salt & Vinegar
Salt & Vinegar