Henk Vernout geeft "Titans (2018) - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Henk Vernout op 15 Oktober 2018.
3
0

Titans (2018) - Eerste aflevering

Fuck Batman! – Robin

Titans (2018) is de allereerste serie van de nieuwe streamingdienst DC Universe. In Amerika uitgezonden op die nieuwe streamingdienst, in de rest van de wereld op Netflix. Als je tegenwoordig over DC films of series praat (uitgezonderd de The CW series zoals Arrow en The Flash), is het meest gehoorde: ‘DC is duister, donker en zwaarmoedig.’ Grote films, zoals bijvoorbeeld Batman vs Superman, kregen bakken kritiek omdat het té zwaarmoedig was. Is Titans (2018) anders?

Kort door de bocht? Nee.
Is dat per se slecht? Ook nee.
Waarom? Dat zal ik uitleggen.

Ik fiets eerst even door de karakters heen. Titans (2018) gaat over een aantal zeer bekende superhelden uit de DC-stal. Robin (Brenton Thwaites, Sea Patrol) de jongere versie van Batman, Starfire (Anna Diop, Bosch) een alien met superkrachten, Raven (Teagan Croft, Home and Away), een bezeten tiener en Beast Boy (Ryan Potter, Supah Ninjas) een jongen met de kracht om te veranderen in dieren.

[image-109680]

Wat deze vier ‘superhelden’ dit seizoen precies gaan doen, is uit alleen de pilot niet af te leiden. De eerste aflevering voelt dan ook aan als een origin story. We worden langzaam geïntroduceerd aan alle karakters, waarbij al snel blijkt dat de één langer in ‘het vak zit’ dan de ander. Het enige nadeel hiervan is dat het tempo van de pilot vrij laag ligt. Dit zou een mogelijke valkuil voor de toekomst kunnen betekenen.

Wat meteen opvalt is dat, ja, de serie donker en keihard is. De nodige botten worden gebroken en gezichten worden opengehaald aan scherven glas. Maar wat Titans (2018) in de eerste aflevering goed doet, is dat het enerzijds consistent is wat betreft de sfeer maar anderzijds de toon van de serie ook past bij de karakters.

Dit zijn geen kindersuperhelden waar alles leuk, vrolijk en lief is. Dit zijn mensen die gehard zijn door wat ze hebben meegemaakt. Hiermee verantwoordt de serie zijn duistere toon en doet dit op een relatief goede manier.

Het acteerwerk rammelt hier en daar nog behoorlijk. Ik bedoel, Brenton Thwaites heeft een knappe kop, dus wat dat betreft heeft hij echt een ‘superheldenhoofd’, maar zijn acteerwerk is nog vrij vlak. Anna Diop, die vooraf bakken kritiek over zich heen heeft gekregen omdat ze ‘er niet uit zou zien als Starfire’, weet hier juist te verrassen. Ze speelt een bijzonder goede eerste aflevering.

[image-111049]

Ook op het gebied van cinematografie, camerawerk en muziek ziet de serie er prima uit. Er is vanuit DC duidelijk ingezet om hier een visueel mooie serie van te maken als springplank voor hun streamingdienst. Toch haalt het de hoogtes van de Netflix-Marvel-series (nog) niet. Al met al is Titans (2018) redelijk van start gegaan. Alhoewel de pilot vrij traag was, ziet hij er visueel prima uit en is het acteerwerk voldoende. Ik ben zeer benieuwd hoe het verder gaat.

Voor nu, een 7,5!
Volg Titans (2018)
Titans Forever