8.5
Karin Witowski geeft "This Is Us - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Karin Witowski op 16 oktober 2016.
7
0

This Is Us - Eerste aflevering

Soms dan komt er een serie op je pad, waarvan je weet dat hij na de eerste aflevering op het favorietenlijstje mag staan. This Is Us is voor mij zo een serie. Is het uit te leggen waarom dat is? Misschien wel, maar bij This Is Us draait het om gevoel. Het mooie van deze serie is dan ook dat je dat gevoel voelt en meemaakt. Je leeft mee met de hoofdpersonen. En ik moet eerlijk bekennen: bij de eerste aflevering heb ik zelfs een traan gelaten. Nou, dan moet het echt een goed verhaal zijn, wil dat bij mij lukken.

Ze zijn allemaal op dezelfde dag jarig

This Is Us: dit zijn wij. Wie zijn zij? Zij zijn drie gezinnen en drie verhalen, die met elkaar verbonden zijn. Zij zijn emotie, liefde, onzekerheid, vastberadenheid, maar vooral zijn zij zichzelf. Rebecca (Mandy Moore, A Walk toRemember) en Jack (Milo Ventimiglia, Heroes) zijn getrouwd en verwachten een drieling. Kevin (Justin Hartley, Mistresses (US)), is een knappe acteur in een televisieserie, die zijn rol niet meer ziet zitten. Als vrijgezel leidt hij een uitbundig leven en dan is er Kate (Chrissy Metz, American Horror Story); ze is komisch, lief, kampt met overgewicht en ze is de zus van Kevin. De derde familie bestaat uit Randall (Sterling K. Brown, Army Wives), zijn vrouw Beth (Susan Kelechi Watson, The Blacklist) en hun twee kinderen. Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal op dezelfde dag jarig.

[image-67412]
De eerste aflevering begint met Rebecca en Jack. Jack is jarig, en zijn vrouw geeft hem het cadeau dat ze hem elk jaar geeft. Dit jaar krijgt Jack een extra cadeau, Rebecca krijgt weeën. Een mooier cadeau kan Jack zich niet wensen, aan het eind van zijn verjaardag zal hij vader zijn. Ook Kevin en Kate zijn jarig. Ze lijken niet op elkaar. Kevin is stoer, vastberaden en slank. Kate daarentegen is onzeker, vooral door haar overgewicht en verstopt zich liever dan dat ze op de voorgrond treedt. Op haar verjaardag belooft ze zichzelf af te vallen. Met lood in haar schoenen vertrekt ze naar een zelfhulpgroep voor mensen met overgewicht. Kevin viert zijn verjaardag compleet anders. Terwijl zijn zus kiest voor de toekomst, gooit hij de zijne weg. Randall besluit zijn verjaardag te delen met zijn vader. Al is hij niet de man die hij verwachtte te zien.

Elk stukje past, elke situatie wordt duidelijk

This Is us is in het begin een beetje gepuzzel. Wie is wie en hoe komt het dat deze mensen met elkaar verbonden zijn. Pas in de allerlaatste scène van de eerste aflevering valt alles op zijn plek. Elk stukje past, elke situatie wordt duidelijk en meteen wordt dan de toon gezet voor de volgende afleveringen. This Is Us draait om emotie, om menselijkheid, om liefde voor jezelf én voor elkaar. Het gaat om hoop, verlies en het vinden van de juiste weg in het leven. Dat maakt This Is Us een serie waarbij je je al snel verbonden voelt met de hoofdpersonen. De dialogen zijn prachtig. Vooral het gesprek tussen Jack en de wijze Dr. Katowsky (Gerald McRaney, House of Cards) maakte veel indruk op mij.
This is Us heeft meer afleveringen gekregen, en ik hoop op een tweede seizoen. Voor nu ga ik vooral nog genieten van de mooie momenten die zij delen en waar wij van mogen genieten.
Volg This Is Us
Strangers: Part Two