5.5
anonymous geeft "The Whispers - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door anonymous op 5 juni 2015.
1
0

The Whispers - Eerste aflevering

'Oké!' Dat was het eerste waar ik aan dacht: 'Oke, dit kan niet anders dan compleet ontsporen'. In The Whispers probeert een vreemde entiteit door middel van kinderen dingen gedaan te krijgen. Dat zal vast zijn omdat kinderen makkelijk beïnvloedbaar zijn. Zij zijn in ieder geval eerder in staat om zich onder te dompelen in hun fantasie. Daar krijgen zij dan in deze pilot een denkbeeldig vriendje genaamd Drill voor terug. Ik weet nog niet zeker of ik ook vrienden wil worden met Drill.

Dat komt voornamelijk omdat deze eerste aflevering eerder héél licht interessant is dan goed. De pilot is een iel mannetje die een vrouw met obesitas probeert op te tillen, het misschien even zal kunnen volhouden maar uiteindelijk onder het gewicht zal bezwijken. Maar daar komen we later op terug. Eerst gaan wij het hebben over Claire Bennigan (Lily Rabe, American Horror Story), een kinderspecialist van de FBI die weer verzocht wordt om een zaak aan te nemen. Zij is jaren uit de running geweest na het overlijden van haar man. Daarnaast heeft zij de zorg over haar zoontje die door een ziekte zijn gehoor heeft verloren. Claire ontdekt (zij is gelukkig tot nu toe een competente specialist) al snel dat er meer aan de hand is omtrent het rare gedrag dat de kinderen (zoals het schattige meisje Harper) ineens ten toon stellen.

Het zou op zich goed zijn om de eerste aflevering alleen de aandacht op Claire en het onderzoek te vestigen, maar het blijkt dat er óók wat aan de hand is in de Sahara waar iets mysterieus is ontdekt. Al snel komen wij er als publiek achter dat het een met het ander te maken heeft. Er wordt daarnaast nog een onbekende man geïntroduceerd, die (als je echt scherp bent) meteen door de mand valt. Ik zeg dat omdat The Whispers redelijk voorspelbaar is. De wendingen zullen sommigen met een verrekijker zien aankomen. Dat is een probleem aangezien het concept niet slecht is, maar niet écht de interesse weet te wekken. Een gegeven als dit zou vragen moeten oproepen. Het laat je echter onverschillig. Het grootste probleem is (zoals ik al aangaf) dat je als kijker meteen doorhebt hoe het traject van deze serie zal zijn. Let op de banen die de onderzoeker en de onbekende man hebben. Allebei betrokken bij de overheid en hun beider gezinnen worden benaderd door 'het licht'. Je weet waar dit naartoe gaat. The Whispers heb je al eens eerder gezien, al dan niet stukken beter uitgevoerd. Er is niks nieuws te zien hier. Niets hier doet vermoeden dat er een competent en boeiend verhaal verteld zal worden.

De personages die geïntroduceerd worden weten nog geen indruk te maken. De pilot ziet er daarnaast vrij standaard uit. Voor wie het nog niet weet: veel series worden in steden gefilmd waar de productiekosten lager zijn en er belastingvoordelen zijn. The Whispers is hier ook een product van en dat is te zien. Het ziet er heel onopmerkelijk uit. Natuurlijk hield ABC deze serie achter tot de zomer, want in het herfstseizoen zou deze serie absoluut niet werken. Vraag het maar aan Invasion, V en Flash Forward van dezelfde zender. Ik hoef jullie niet te vertellen wat er uiteindelijk is gebeurd met die series. In de zomer is de concurrentie echter lager en The Whispers debuteerde vrij aardig. The Whispers is echt een serie voor kijkers die houden van dit type serie. Overige kijkers hoeven niet plaats te nemen in deze trein. Er staan nog een paar treinen op het station te wachten met betere series deze zomer waar jullie in kunnen springen.
Volg The Whispers
Game Over
Game Over