The Walking Dead - PC-Game
8
Anonymous geeft The Walking Dead - PC-Game een 8.

The Walking Dead - PC-Game

Nu ik tot half oktober moet wachten op de nieuwe afleveringen van (één mijn favoriete series) The Walking Dead, werd het hoog tijd de pc-game eens te proberen. Wetende dat het spel bekroond is met meer dan 80 "game of the year-awards" lag de verwachting hoog.

Het installeren van het spel ging betrekkelijk eenvoudig. Hierbij werd meteen duidelijk dat er gekozen kan worden uit de volgende vijf talen: Duits, Engels, Frans, Spaans of Italiaans. Als je geen van deze talen goed beheerst, word het erg lastig het spel te spelen. Het is wel mogelijk met ondertiteling te spelen. Iets waar ik dankbaar gebruik van maakte omdat ik Engels net zo makkelijk lees als Nederlands, terwijl (zeker snel) gesproken Engels toch vaak moeilijker te volgen is.

Het spel is (net als de serie) gebaseerd op de gelijknamige stripboeken van Robert Kirkman. Het speelt zich af in dezelfde omgeving, en sommige locatie's (zoals de boerderij van Hershel) zul je dan ook uit de serie herkennen.

Het personage waar je mee speelt is een ter dood veroordeelde moordenaar. Op één of andere manier kon ik me niet echt vereenzelvigen met deze betreffende meneer waardoor het me eigenlijk niet echt veel kon schelen wat er met hem gebeurde in deze van zombies vergeven wereld. Behalve dan dat het erg vervelend is als hij "dood" gaat, want dan kun je niet verder spelen. Ik zou het dus erg leuk gevonden hebben te kunnen kiezen uit verschillende personages, maar helaas is die mogelijkheid er niet.

Het spel word grotendeels met de muis gespeeld, met als aanvulling een aantal knoppen voor het bewegen van je personage. Het is een point & click avontuur. Je moet je weg zien te zoeken naar steeds een volgende gebeurtenis door rond te lopen en goed om je heen te kijken. Je dient voorwerpen te vinden en mee te nemen omdat je die later nodig kunt hebben. Soms moet je een simpele puzzel oplossen, iets repareren of bijvoorbeeld de sleutel van een deur zoeken om verder te komen in het spel.

Een leuk element in het spel vind ik de gesprekken die je voert met de andere (niet-zombie!) personages die je ontmoet in het spel. Je kunt steeds kiezen uit een aantal verschillende antwoorden waardoor je het verloop van het gesprek enigszins zelf bepaald. Als je het spel meerdere keren gespeeld hebt, zul je net als ik tot de conclusie komen dat de gesprekken steeds in een kringetje rond draaien tot je het antwoord gegeven hebt die binnen het spel een volgende gebeurtenis in werking stelt.
Soms zul je vrij emotionele keuze's moeten maken tussen bijvoorbeeld het helpen van een ander personage die in gevecht is met een zombie of er snel vandoor gaan zolang die zombie met betreffende personage bezig is en dus geen tijd heeft om jou aan te vallen.

En dan de zombies. Net als in de serie zijn ze vrij traag. Als je door één van hen aangevallen word springt het spel negen van de tien keer naar de zogenaamde "first-person" modus. Dit betekent (voor de niet-gamers onder ons) dat je door de ogen van de hoofdpersoon naar de zombie kijkt. Het is dan een kwestie van richten (op het hoofd!) en klikken. Je kunt dus niet even rustig met je "muis-hand" een kopje koffie oppakken. Hou vooral je hand op de muis en de vinger op de knop!

Al met al staat dit The Walking Dead pc-game garant voor heel wat uren entertainment. En hoewel het nergens echt moeilijk of spannend word, krijgt deze game van mij toch een dikke 8.

Over de auter, Anonymous