The Walking Dead - Seizoen 3, aflevering 1
9
Anonymous geeft The Walking Dead - Seizoen 3, aflevering 1 een 9.

"The Walking Dead returns"

Afgelopen zondag, 14 oktober, stond al een tijdje gemarkeerd in mijn agenda. En omcirkeld. En gekleurd. Want dé zombieserie begon weer! Nadat het gros van de series weer is begonnen, is het ook weer zombietijd. En dat wachten wordt meer dan beloond!

In The Walking Dead volgen we een groep overlevende in het postapocalyptische (lees: de mensheid is vervangen door zombies) wereld. Geleidt door Rick Grimes (Andrew Lincoln, Love Actually) probeert een cultureel diverse groep (man & vrouw, jong & oud, Americaan, Aziaat, Afro-amerikaans) van 10 man zijn weg te vinden in de wereld, met een baby op komst. In deze wereld is er een virus waardoor mensen veranderen in zombies, die alleen dood kunnen als hun hoofd wordt doorgesneden, doorgehakt, of een variatie daarop. Ook werken kogels erg effectief, maar die zijn schaars. De exacte werking van dit virus wordt in de serie steeds verder onderzocht en duidelijk.

Seizoen 3 begint meteen spectaculair. Vijf en een halve minuut(!) wordt er geen woord gesproken, maar geschoten, geslagen, en gevlucht voor zombies. En daarna krijgen we het vernieuwde intro van de serie te zien. Duisterder. Donkerder. Ik kreeg er een opgejaagd gevoel bij. En dat gevoel wordt waargemaakt in de eerste aflevering. Ik zal niet te veel verklappen, maar het heeft te maken met tunnels, donker, elkaar kwijtraken en zombies.

De zombies zijn in de eerste aflevering net zo luguber en bruut als in de vorige seizoenen, en ze willen maar één ding: mensen eten. Door het virus zijn mensen zombies geworden, zoals ze toen waren qua kleding en uitrusting. Dat geeft soms redelijk hilarische taferelen, maar ook beangstigend. Wat doe je als een zombie in een kogelwerend, gepantserd pak voor je staat, waar kogels en messen geen effect hebben? Improviseren.

De schrijvers hebben geluisterd naar de kritiek over seizoen 2; teveel drama. In 45 minuten worden de meeste zombies in één aflevering afgehakt en afgeschoten. Tot nu toe. In aflevering 1 ontbrak wel wat diepgang qua karakters, maar nadat seizoen 2 was afgelopen en we ruim een half jaar hebben moeten wachten, vind ik dat helemaal niet erg.

Ook krijgen we een nieuw karakter te zien, Michonne (Danai Gurira, Treme). Dankzij deze serie wordt ons eens te weer duidelijk waarom een vrouw met een katana een dodelijk combinatie is. "Kill Bill" meets zombies, zullen we maar zeggen. Ze had al een korte verschijning aan het eind van seizoen 2, maar nu komt ze pas echt in beeld en in actie. Ik ben erg benieuwd naar haar verhaal.

Al met al beloofd deze eerste aflevering dus veel goeds voor seizoen 3. Zolang ze deze lijn doorzetten en geen drama-soap ervan maken, blijf ik zeker kijken. En met een nieuw kijkcijferrecord voor de eerste aflevering van 11 miljoen via de kabel ben ik niet de enige. Is het al tijd voor de volgende aflevering? 4.5 uit 5 doorkliefde zombiehoofden.

Over de auter, Anonymous