The Strain – Seizoen 1
7
Mandy Gelling-Potharst geeft The Strain – Seizoen 1 een 7.

The Strain – Seizoen 1

Na de eerste aflevering was ik heel enthousiast over The Strain. Ik dacht dat de serie zou uitgroeien tot een goede horrorserie met bijpassende enge en bloederige effecten. Helaas hebben de volgende afleveringen me teleurgesteld. Tot mijn grote spijt is het enorm voorspelbaar. En dat maakt het voor mij als horror fan minder aantrekkelijk. In de eerste aflevering zaten aardig wat schrikeffecten en had je geen idee wat te verwachten. De volgende elf afleveringen gaan als een sneltrein voorbij; de schrikmomenten zijn nauwelijks aanwezig en eng wordt het eigenlijk niet meer. En om je eerlijk de waarheid te zeggen: we hebben dit allemaal al eens eerder in series of films gezien.

Guillermo Del Toro heeft een nieuw soort Dracula bedacht en heeft daarbij geleend van de vele versies van het bloedzuigende monster en andere engerds c.q. virussen. Je hoopt met de nieuwe Dracula dus iets nieuws te zien te krijgen maar Del Torro laat me hier in de steek. Origineel wordt het namelijk nergens. Wat de serie ook in de weg zit is dat de Meester (Robert Maillet, Haven & de stem van Robin Atkin Downes, Regular Show) er niet eng uitziet. Hij lijkt op een mislukte kruising tussen Jabba de Hut en Nosferatu. Niet eng, wel afzichtelijk. Wat The Strain wel mee heeft is dat, ondanks dat je weet wat er gaat komen, je blijft kijken. Dat ligt mede aan Abraham Setrakian (David Bradley, Broadchurch) die als een soort Von Helsing recht op zijn doel afgaat en geen greintje compassie lijkt te hebben.

The Strain vertelt het verhaal van een ‘dood’ vliegtuig dat aankomt op het JFK-vliegveld in New York. Het CDC-hoofd in New York is Dr. Ephraim Goodweather (Corey Stoll, House of Cards). Hij en zijn college Dr. Nora Martinez (Mia Maestro, Alias) komen er als eerste achter dat er een enorm gevaar rondloopt in New York. Zoals in heel veel van dit soort verhalen komen de autoriteiten er te laat achter dat New York in groot gevaar is en dat deze virusstreng niet zomaar te bestrijden is met een aspirientje en een hete kop kippensoep. En dan is het eigenlijk al te laat voor Manhattan. Het kwaad is zich in een razend tempo aan het verspreiden en de enige die er van weten zijn onze dappere hoofdrolspelers.

En dan hebben we nog de mysterieuze redders in de nood die er uitzien als Nosferatu. Wie zijn deze engerds en wat doen ze precies. De rode draad van de sympathieke schurk Augustin 'Gus' Elizalde (Miguel Gómez) doet de serie goed. Gus wordt tegen wil en dank betrokken bij de strijd tegen de Strigoi (vampiers). In The Strain zijn verschillende verhaallijntjes. Sommige van die lijntjes doven langzaam uit maar één speelt een grote rol, die van Eldritch Palmer (Jonathan Hyde, Spooks). De puissant rijke, doodzieke man is eigenlijk de oorzaak van alle ellende. Of alle verhaallijntjes netjes bij elkaar komen moet je zelf maar gaan zien. The Strain is een andere en aardige kijk op vampiers en het dodelijke virus verhaal.

Vasiliy Fet (Kevin Durand, Lost) is mijn favoriet. Hij hoort thuis in de chaos van New York. De rest van de acteurs zijn aardig op dreef in de loop van de afleveringen maar sommige dialogen zijn nog te aarzelend om geloofwaardig te zijn. Halverwege het eerste seizoen kondigde FX aan dat The Strain een tweede seizoen gaat krijgen. Persoonlijk hoop ik dat de acteurs dusdanig in hun rol zullen zitten dat alles wat geloofwaardiger zal worden. Ook hoop ik op meer horror en minder voorspelbare gebeurtenissen. Ondanks alle kleine mankementen in The Strain is het een alleraardigste opvulling in de rustige zomermaanden. Ik denk dan ook dat een tweede seizoen volledig is te rechtvaardigen. Ook omdat nog niet alles is verteld over de geschiedenis van Thomas Eichhorst (Richard Sammel, Un village français) en Setrakian.

7 punten voor een goede zomerserie.

Over de auter, Mandy Gelling-Potharst

Mandy Gelling-Potharst
Mandy (1966) schrijft vanaf 2013 recensies, nieuwsberichten en columns. Inmiddels is het schrijven en meedenken voor MijnSerie een grote hobby geworden waar ze voorlopig nog niet mee wil stoppen. Ook maakte ze tussen 2016 en 2018 elke week een radiocolumn op Roulette FM voor het programma Ochtend Oostrom met Peter Oostrom. Vanaf januari 2019 gingen de twee weer samenwerken door éénmaal per maand een MijnSerie Podcast te maken. En sinds september 2018 is ze content manager. Vanaf 1 maart 2020 is ze hoofdredacteur van MijnSerie. Het genre series waar ze naar kijkt is nu ook zo uitgebreid dat ze niet kan zeggen welk genre, naast horror/thriller en alles over Sherlock Holmes, ze nu het beste vindt. Alle genres hebben wel iets wat haar aanspreekt. Ze staat altijd open voor goede tips over series die ze nog niet op haar kijk- of wensenlijstje heeft staan
Bekijk profiel van Mandy Gelling-Potharst