Karin Witowski geeft "The Young Pope - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Karin Witowski op 8 november 2016.
7
0

The Young Pope - Eerste aflevering

I am a contradiction. Like God. One in three and three in one. Like Mary, virgin and mother. Like man, good and evil

We kennen al menig serie over het Vaticaan, de paus en de Katholieke Kerk. Veelal waren deze series, zoals The Borgias, gebaseerd op ware feiten. The New Pope is anders dan al die series. Vergeet historische feiten, oude verhalen en middeleeuwse kerken. In The Young Pope neemt Jude Law je bij de hand en laat je, als de jonge Amerikaan Lenny Belardo, de wereld van het paus zijn, door zijn ogen zien.

Lenny Belardo, oftewel paus Pius XIII, is jong, ambitieus en behoorlijke narcistisch. Als de eerst Amerikaanse paus probeert hij zijn weg te vinden in het Vaticaan. Zijn Italiaans is vloeiend, zijn woorden raken de harten van mensen, maar zijn respect voor diezelfde mens is soms ver te zoeken. Gevoel voor humor, dat heeft hij wel. Hij heeft lak aan de regels. Hij is immers Zijne Heiligheid, en dat maakt dat hij nieuwe regels kan maken. Hij laat mensen ontbijt voor hem halen, wil niet biechten en dat rookverbod van de vorige paus lapt hij ook gewoon aan zijn laars.

[image-73489]
De vraag is natuurlijk wie er achter Pius XIII schuilgaat. Hij is ijdel, boos en onvoorspelbaar. Zijn ziel lijkt gehavend en zijn gedachten zijn soms erg donker. Toch is hij verkozen tot Paus. Maar wie is hij? En waarom is hij geworden zoals hij is? Heeft het te maken met zijn jeugd, of met de band die hij heeft met Zuster Mary (Diane Keaton), die hij direct na zijn installatie onderbrengt in het Vaticaan (dit tot grote ergernis van kardinaal Voiello (Silvio Orlando). Wie zit achter de man in het wit. Wil hij eigenlijk wel paus zijn en wat is zijn plan in het Vaticaan.

Maar het is echt Jude Law die de show steelt.

Helaas wordt in de eerste aflevering nog niet veel bekend over Lenny, zijn rol als paus en de reden waarom hij in het Vaticaan is. Dat neemt niet weg dat The Young Pope lekker wegkijkt. Waar het in The Young Pope om draait zijn de kleine details en de mooie en soms zelf absurde dialogen. De rol van Silvio Orlando is erg leuk. Maar het is echt Jude Law die de show steelt. Op meesterlijke wijze zet hij de rol van Lenny en paus Pius XIII neer. Soms is hij Lenny en soms is hij Zijne Heiligheid. Met de kleinste blik in zijn ogen of een glimlach om zijn mond, zie je dat rebelse Lenny en Heilige Pius regelmatig stuivertje wisselen.

Paolo Sorrentino levert met The Young Pope een pareltje af. Een televisieserie die voelt als een Italiaanse film, met prachtige beelden, mooie dialogen en verhaalwendingen. The Young Pope is een welkome nieuwe serie. De pilot heeft een mysterieus begin, een apart tussenstuk en een knaller van een eind. Hopelijk blijven de volgende afleveringen allemaal net zo boeiend, komisch, dramatisch en intrigerend als de pilot. De tiendelige serie is in Nederland te zien bij Videoland.
Volg The Young Pope
Episode 10
Episode 10