Henk Vernout geeft "The Magicians - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Henk Vernout op 5 Mei 2017.
1
0

The Magicians - Seizoen 2

Holy sh*t. The walking plot twist returns –Eliot

Het tweede seizoen van, het op het gelijknamige boek van Lev Grossman gebaseerde, The Magicians zit erop. Was het net zo bizar als het eerste seizoen? Is het de makers gelukt het Harry Potter-gevoel af te schudden? Raad ik het je aan om het te gaan kijken?

The Magicians gaat over, je raadt het nooit, magie. Maar dan in zijn grootste vorm. Draken, elfen, mythologische figuren, goden en de onderwereld, alles komt in deze serie voor. En denk je, dit hebben we toch allemaal al weleens gezien? Nou, dan kan ik je vertellen dat je bedrogen uitkomt. Dat The Magicians garant staat voor bizarre verhalen, heb je kunnen zien in seizoen één. Maar seizoen twee gaat verder, en dat is in dit geval goed.

De enorme cliffhanger van seizoen één wordt vrijwel meteen opgelost/verduidelijkt. (Ik probeer zonder spoilers te schrijven, dus het kan af- en toe wat vaag klinken.) Je wordt als kijker meteen gelanceerd in een nieuwe verhaallijn. En bij aflevering drie komt dan ook de eerste apotheose al. In mijn ogen eindigt die aflevering met zo’n grote cliffhanger dat ik dacht dat dit seizoen slechts drie afleveringen had. Wat een feest! (Dat er een cliffhanger in zat, niet dat het slechts drie afleveringen had…)

The Magicians
© Syfy

De nieuwe big bad die dit seizoen ‘geïntroduceerd’ wordt, is de ‘Trickster God’ Richard gespeeld door Mackenzie Astin (Scandal). Hij is een solide aanvulling op de cast en speelt zijn rol prima. Naarmate het seizoen vordert, wordt zijn rol interessanter en begint Mackenzie er ook echt lekker in te komen.

De grootste verassing voor mij was de totale ommezwaai die de schrijvers hebben bereikt met het karakter Julia Wicker (Stella Maeve, Chicago P.D.). In mijn recensie van het eerste seizoen sprak ik al de hoop uit dat ze met dit karakter veel konden doen. Ze begon in het eerste seizoen van The Magicians als een frustrerend karakter waarbij elke scène er een te veel was. Maar haar reis door de twee seizoenen maakte van haar één van de leukste en interessantste karakters om naar te kijken. Chapeau voor zowel de schrijvers als Stella zelf!

Als we het dan toch over acteurs hebben, eentje die zeker niet mag ontbreken is Summer Bishil. Zij speelt (Koningin) Margo en doet dat geweldig. Haar komische timing is zeer sterk en ze speelt zeer consistent. Ondanks dat haar rol steeds verandert binnen The Magicians, past ze zich probleemloos aan.

The Magicians
© Syfy

Verder zitten er in seizoen twee veel meer bizarre verhalen. Van Koning Elliot (Hale Appleman, Smash) in zijn magische koninkrijk Fillory (werkelijk hilarisch!) tot oneindig grote magische bibliotheken waarin Penny (Arjun Gupta, Nurse Jackie) uiteindelijk komt te werken. Van gifkamers tot Cuba, en van pratende luiaards tot bevers die een gebitsverzekering willen. Ik kan niet genoeg benadrukken dat The Magicians absurd en bizar is, en daar moet je van houden!

Als je de special effects langs de SyFy-meetlat legt, zijn ze uitmuntend. De zender staat niet altijd bekend om zijn even goede effecten, maar bij The Magicians valt het op hoe goed ze zijn. Ze dragen daadwerkelijk bij aan de beleving van dit seizoen. Daarnaast zien de verschillende sets er prachtig uit. De serie is visueel dan ook een mooi geheel.

De laatste aflevering draait, zoals het blijkbaar hoort bij een seizoensfinale van The Magicians, al je verwachtingen weer volledig om. Er zijn talloze vragen die ontstaan uit de laatste tien minuten van de aflevering en dat is, naar mijn mening, een teken van een sterke finale.

Een 8.0!
Volg The Magicians
Fillory and Further