The Last Kingdom - Seizoen 5
9
Mandy Gelling-Potharst geeft The Last Kingdom - Seizoen 5 een 9.

The Last Kingdom - Seizoen 5

Het allerlaatste seizoen van The Last Kingdom ging op 9 maart van start op Netflix. Is het verhaal mooi afgerond of zijn er nog vragen onbeantwoord?
In deze recensie wil ik graag vertellen dat het verhaal prachtig wordt afgerond en dat alle draadjes samengebonden zijn. Helaas kan ik dat niet zeggen, want het vijfde seizoen laat nog vele vragen onbeantwoord, maar voor de fans is er goed nieuws. Het vijfde seizoen mocht dan wel het allerlaatste seizoen zijn, het is niet het einde voor Uhtred, de Denen en Engelsen. Er komt nog een film om de boel definitief aan elkaar te breien.

Het vijfde seizoen is een emotionele en spannende rit door het oude Engeland en is losjes gebaseerd op het boek The Saxon Stories van Bernard Cornwell. In het allerlaatste seizoen woont Uhtred in een noordelijke buitenpost, maar de voortekenen van iets slechts dat gaat komen zijn al duidelijk aanwezig. De Engels geboren maar Deens opgevoede held zal het in de komende tien afleveringen niet rustig gaan krijgen.

Destiny is all

Verraad, oude vijanden en nieuwe bondgenoten liggen in het verschiet. Niet alleen voor Uhtred, maar ook voor zijn zoon, dochter, vrienden en koning Edward. Oude bekenden zullen ook opduiken en het lot van Uhtred ligt niet in Mercia of Wessex, maar verder in het noorden, nabij de grens van Schotland. Het lijkt erop dat de wegen van de Schotse koning en Uhtred elkaar onvermijdelijk gaan kruizen. Maar de weg ernaartoe zit vol met valkuilen en andere gevaren.

The Last Kingdom

The future is fate, it won’t change.

In het vijfde seizoen ben je als kijker inmiddels wel bekend met het land, de gewoontes en de personages. Maar je merkt aan alles dat de acteurs meer dan bekend zijn met hun personage. Dat werkt enorm in het voordeel van het verhaal. De acteurs, met name Alexander Dreymon als Uhtred of Bebbanburg, tonen meer emoties dan in de voorgaande seizoenen. Het is of de acteur en het personage versmolten zijn.

Ook bij andere personages merk je heel duidelijk de groei die zij hebben doorgemaakt in de loop der seizoenen. Ook de regie, de speciale effecten en de camerabewegingen dragen hun steentje bij aan het prachtige verhaal over het begin van Engeland. De choreografie van de gevechten is geloofwaardig. Ook het gevecht dat Uhtred levert met zichzelf en waar zijn loyaliteit ligt komt in het vijfde seizoen prachtig naar voren.

Toegegeven, sommige personages hadden er van mij uit gemogen. Het is wel passend hoe zij in het verhaal staan en hoe ik het als kijker beleef. Geïrriteerd roep ik soms naar de televisie: "Wanneer gaat hij/zij nou eens weg?" Ook in het vijfde seizoen waren de makers niet bang om een personage dood te laten gaan of eruit te schrijven, net als in de voorgaande seizoenen. Dat de voorkeur van de kijker ondergeschikt is aan het verhaal is meer dan uitstekend, zo hoort het ook te zijn. Gelukkig kan ik mij wel alvast gaan verheugen op de afsluitende film: Seven Kings Must Die.

Een welverdiende 9 punten voor het vijfde seizoen en een mooie 8,6 voor de complete serie.

Over de auter, Mandy Gelling-Potharst

Mandy Gelling-Potharst
Mandy (1966) schrijft vanaf 2013 recensies, nieuwsberichten en columns. Inmiddels is het schrijven en meedenken voor MijnSerie een grote hobby geworden waar ze voorlopig nog niet mee wil stoppen. Ook maakte ze tussen 2016 en 2018 elke week een radiocolumn op Roulette FM voor het programma Ochtend Oostrom met Peter Oostrom. Vanaf januari 2019 gingen de twee weer samenwerken door éénmaal per maand een MijnSerie Podcast te maken. En sinds september 2018 is ze content manager. Vanaf 1 maart 2020 is ze hoofdredacteur van MijnSerie. Het genre series waar ze naar kijkt is nu ook zo uitgebreid dat ze niet kan zeggen welk genre, naast horror/thriller en alles over Sherlock Holmes, ze nu het beste vindt. Alle genres hebben wel iets wat haar aanspreekt. Ze staat altijd open voor goede tips over series die ze nog niet op haar kijk- of wensenlijstje heeft staan
Bekijk profiel van Mandy Gelling-Potharst