6.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Hot Zone - Miniserie" een 6.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 16 Oktober 2019.
0
0

The Hot Zone - Miniserie

National Geographic kwam in mei met de zesdelige miniserie The Hot Zone, over een mogelijke Ebola-uitbraak in de Verenigde Staten. Omdat Julianna Margulies (The Good Wife) en Noah Emmerich (The Americans) tot de acteurs behoorden trok het mijn aandacht. En zes afleveringen, daar draai ik tegenwoordig mijn hand niet meer voor om. Dus opnemen en kijken, maar of dat nou zo’n goed idee was?

De serie stijgt in ieder geval niet boven het maaiveld uit. Het script en de regie zijn niet bijzonder en ook de karakters zijn niet echt noemenswaardig. Dit terwijl de serie gebaseerd is op ware feiten. Hoe dat komt? Omdat het script te veel geromantiseerd is. De nadruk ligt niet op het levensgevaarlijke virus, maar om de relaties onderling en hoe zij met de dreiging en elkaar omgaan. Dat zou niet erg zijn als het niet zo belabberd wordt uitgevoerd.

The earth is attempting to rid itself of an infection by human parasite

Nee, er is niets mis met Margulies of Emmerich en ook Liam Cunningham (Game of Thrones) en James D’Arcy (Those Who Kill) doen hun uiterste best om de gebeurtenissen zo goed mogelijk over te brengen. Maar ze worden niet geholpen door de traagheid van het verhaal en de diepgang die gewoonweg nauwelijks aanwezig is. Hier en daar laat zelfs het plot hele grote gaten vallen. Ook de regie en het camerawerk zijn niet om over naar huis te schrijven.

The Hot Zone
© National Geographic

The kill rate in humans infected with Ebola Zaire is nine out of ten. Ninety percent of the people who come down with Ebola Zaire die of it. Ebola Zaire is a slate wiper in humans

Dit terwijl ik denk dat een virus als Ebola zich uitstekend zou lenen voor een spannende serie. De onderzoekers verdienen het niet dat de ontdekking van het virus verbeeld wordt via flashbacks. Die wetenschappers horen vol in het spotlicht te staan. Ook het belerende vingertje doet de serie geen goed. Nu lijkt het alsof er weinig goed is aan de serie, maar zo slecht is het ook weer niet. Vooral dankzij de acteurs want die weten wel te boeien, gelukkig.

De serie vertelt het verhaal van een mogelijke uitbraak van Ebola met op de achtergrond een ander dodelijk virus: hiv. Jaax (Margulies) is de wetenschapper uit het Amerikaanse leger die het Ebola-virus ontdekt op Amerikaans grondgebied en alles op alles zet om te voorkomen dat het zich kan verspreiden. Helaas ontbreekt de spanning van de zoektocht en het gevaar dat het met zich mee zou kunnen brengen volledig.

Ik had meer het idee dat ik naar een waarschuwings/propaganda-serie zat te kijken voor regeringen over de hele wereld. Zo van: ‘Kijk eens, dit kan er gebeuren als je dit negeert.' En dat stoort enorm tijdens het kijken. Ook vind ik dat de ontdekking van het virus in 1976 te veel op de achtergrond staat. Gelukkig maken de acteurs de serie dragelijk, anders was ik er na de eerste twee afleveringen al mee gestopt.

Ik geef 6.5 punt voor een slap en voorspelbaar verhaal met uitstekende acteurs.
Volg The Hot Zone
RMR-1029