Bo Verhoef geeft "The Code (2019) - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Bo Verhoef op 26 april 2019.
1
0

The Code (2019) - Eerste aflevering

Soms lees je iets over een nieuwe serie en hoop je dat de serie anders gaat zijn dan je denkt.

Soms lees je iets over een nieuwe serie en hoop je dat de serie anders gaat zijn dan je denkt. Dat de serie compleet vernieuwend is en je laat verrassen. Dat je elke aflevering opnieuw alweer uit kijkt naar de volgende, terwijl je nog maar vijf minuten aan het kijken bent. Maar eerlijk is eerlijk. The Code (2019), de nieuwe serie van de Amerikaanse zender CBS, verrast niet. Als er plagiaat in de tv-seriewereld zou bestaan, zou The Code (2019) zeker een boete krijgen. Want deze serie lijkt enorm op JAG en A Few Good Men. Maar, als het thema aanslaat, waarom zou je het dan niet nog een keer gebruiken?

The Code (2019) is een militair rechtszaaldrama, bedacht door Craig Sweeny en Craig Turk (o.a. bekend van Private Practice en The Good Wife) en draait om de Amerikaanse Uniform Code of Military Justice, oftewel het militair recht in Amerika. De serie zoomt in op een team advocaten die moeilijke juridische zaken binnen de marine van het land behandelen. Elk teamlid wordt niet alleen getraind als officier van justitie en advocaat, maar ook als onderzoeker en marinier. Leden die gewijd zijn aan het dienen van hun land, zowel in de rechtszaal als in het veld. In The Code (2019) is er een officier van justitie, kapitein Abe Abraham (Luke Mitchell, Agents of S.H.I.E.L.D), zijn tweede man majoor Trey Ferry (Ato Essandoh, Chicago Med), advocaat kapitein Maya Dobbins (Anna Wood, Falling Water) en supervisor kolonel Glenn Turnbell (Dana Delany).

De casus in de eerste aflevering is in eerste instantie niet zo lastig en lijkt vrij gemakkelijk voor de aanklager. Een soldaat heeft namelijk een medesoldaat doodgestoken in het zicht van meerdere getuigen. Maar de beste vriend van de gestorven soldaat is Abraham, die zowel de dader terecht wil stellen als gerechtigheid wil vinden. Maar de advocaat van de dader, Dobbins, is een van zijn beste vrienden (en misschien wel meer), en zij denkt dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt. En wie weet heeft ze gelijk..

Helaas blijft de eerste aflevering van The Code bij wat je verwacht: wel oké, voorspelbaar en oppervlakkig.

Is de serie slecht? Nee niet per se. Want het is oprecht een hele simpele en vrij gemakkelijke serie en het kijkt wel lekker weg. Maar een goede serie is het niet echt. Er is wel chemie tussen Abraham en Dobbins, die naast collega’s ook erg goede (competitieve) vrienden zijn. Echter, er is verder helemaal niets dat opvalt. Eigenlijk is dat erg jammer, omdat de makers steengoede tv-series achter hun naam hebben staan. Helaas blijft de eerste aflevering van The Code (2019) bij wat je verwacht: wel oké, voorspelbaar en oppervlakkig.
Volg The Code (2019)
Legit Bad Day
Legit Bad Day