7
anonymous geeft "Suits - Seizoen 3" een 7.
Geschreven door anonymous op 19 april 2014.
0
0

Suits - Seizoen 3

Suits is een goede serie. Sterker nog, het is één van mijn favoriete series. Desondanks vind ik dat je als kijker, en zeker als je iets recenseert, objectief moet zijn. En zelfs bij één van mijn favoriete series, zijn er wél degelijk punten van kritiek. Wat ik merk bij veel medefans van de serie is dat men té gecharmeerd is van de snelle babbels van Harvey (Gabriel Macht, Spin City) en Mike (Patrick J. Adams, Friday Night Lights), de maatpakken en de dialogen vol referenties naar popcultuur. Maar, als je dat terzijde schuift en kijkt naar het groter geheel dan zul je toch écht zien dat de serie daar te veel op leunt, en dat dat veel verbloemt.

In dit seizoen behandelt de serie, onder andere, de zaak Ava Hessington en Hessington Oil. Pearson/Hardman heeft plannen om te fuseren en zodoende leert de kijker de Britse tegenpool van Harvey kennen, en krijgt Donna (Sarah Rafferty, Bones) (dan) wat meer te doen dan simpelweg fungeren als de stem van rede van Harvey. Ook ontwikkelt de relatie tussen Mike en Rachel zich verder, wordt het serieuzer tussen Harvey en Scottie, Louis (Rick Hoffman, Samantha Who) vindt (misschien) eindelijk zijn geluk en ondergaat het advocatenkantoor weer een metamorfose. En Mike's fraude is niet vergeten en kan nog lelijk omhoog komen drijven.

Harvey en Mike hebben altijd een robbertje uit te vechten met een nieuwe rivaal, helaas zijn de zaken nooit heel significant. Het grote probleem van Suits is dat er zo bar weinig op het spel staat, de belangen zijn nooit zo groot als de serie het doet lijken. Als je de zaken (vooral de episodische afleveringen) analyseert kom je tot de volgende conclusie: het kantoor wordt geconfronteerd met een dreiging, de eerste helft van de aflevering creëert Suits een toon alsof Harvey en Mike weleens ten onder kunnen gaan en vervolgens wordt elke zaak door een slimmigheidje van Mike (nu soms Louis) weer even simpel opgelost.

Nooit heb je het gevoel dat het kantoor, en Harvey en Mike, kunnen verliezen en dat haalt alle spanning, alle urgentie uit de serie. De dreiging die de serie creëert wordt nooit écht reëel en dat haalt de angel eruit. Natuurlijk, dan blijven de snelle babbels, het acteerwerk en de dialogen over, maar daar kun je niet alleen op blijven teren. Dus dien je als serie drama toe te voegen, conflictsituaties waardoor de protagonisten uit balans raken. Maar, daarvoor moet je wel geïnvesteerd zijn in de relaties, bijvoorbeeld, die met dit drama te maken krijgen. Maar helaas, Mike/Rachel en Harvey/Scottie doen het niet voor mij.

Dus wat krijg je dan: inderdaad, teveel relatieproblemathiek waarmee je weinig kan en wat ook het minst interessant is. Vooral, bijvoorbeeld, omdat Scottie een gastacteur is en je dus al weet hoe dat afloopt. Het is dat de chemie tussen de acteurs zo goed is en het acteerwerk klopt (Louis en Donna blijven de beste acteurs hier), want anders zou het nog storender zijn. De serie blijft dus goed, maar het wordt inmiddels repetitief en voorspelbaar. Geef in het vierde seizoen Donna en Jessica meer te doen dan alleen 'de stem van rede' of 'de strenge bazin'. Harvey is ook wat kwetsbaarder gemaakt en dat helpt ook al enorm, aangezien hij wat te eenzijdig was voor mij.

Wat wel mooi is, is dat de groep naarmate het seizoen vordert meer gaat opereren als een familie, het meer voor elkaar gaat opnemen en de serie duidelijk wil zeggen: 'kom niet aan één van deze mensen, want dan kom je aan ons allemaal'. Dat kan ik zeker waarderen en de low angle shot in de seizoensfinale waarin Louis, Harvey en Mike na een heftig akkevietje samen terugkeren naar kantoor geeft de mannen iets imposants mee. Suits is nog steeds glad geschoten en de kijker dient duidelijk het idee te krijgen dat deze mannen, ondanks hun gebreken, helden zijn en dat werkt grotendeels nog steeds.

In de laatste afleveringen van dit seizoen gaat Mike's fraude ook weer opspelen en de uiteindelijke conclusie kan nog wel eens (hopelijk) een frisse wind geven aan het vierde seizoen. De keuze van Mike is wat mij betreft het beste wat Suits kon doen! Ik heb ook het idee dat de makers beseffen dat zij de kaarten opnieuw moeten schudden en de serie een iets andere draai moeten geven, althans dat hoop ik. Er zit zeker nog een vijfde en zesde seizoen in, maar er moet hier en daar wat bijgesleuteld worden. Zo niet: dan blijft het goed en leuk, maar, in al mijn eerlijkheid als fan, ook niet meer dan dat.
Volg Suits
One Last Con
One Last Con