6
anonymous geeft "Sirens - Eerste twee afleveringen" een 6.
Geschreven door anonymous op 14 Maart 2014.
0
0

Sirens - Eerste twee afleveringen

Een komedie over ambulancebroeders: is dat grappig? Kun je grappen maken over het onfortuin van anderen? De vraag stellen is hem beantwoorden, want veel films en series hebben bewezen dat het kan. Alleen moet het dan wel zo zijn dat je kunt lachen om wat de mensen op het scherm overkomt en niet over de pijnlijke situatie waarin zij zitten. En zelfs dan kan het nog, maar dan moet het natuurlijk wel grappig zijn. Met komedie kan veel, zolang het maar grappig is en boeiend gedaan wordt. Zodra dat niet het geval is, zul je zien dat men veel meer aanstoot neemt tegen grappen over pijnlijke situaties, moeilijke omstandigheden en het onfortuin van de medemens. Sirens heeft tot nu toe dus een probleem: het is simpelweg nog niet echt grappig. Gelukkig maakt Sirens ook meer grappen over de drie hoofdrolspelers en hun privé-leven.

En daarmee wil ik niet zeggen dat de serie parasiteert op het leed van anderen, want dat is totaal niet het geval. Maar de situaties waar Johnny Farelly (Michael Mosley, Last Resort, Longmire), Hank St. Clare (Kevin Daniels, Modern Family) en Brian Czyk (Kevin Bigley, Brooklyn Nine-Nine) in terechtkomen zijn nog niet grappig genoeg. In Sirens zien wij de avonturen van Johnny (die tijdelijk een pauze heeft in zijn relatie met Theresa), Hank (een homoseksuele man die houdt van het mannelijk schoon en geen blad voor de mond neemt over zijn avontuurtjes) en Brian (een groentje die nog de knepen van het vak moet leren en regelmatig voor gek wordt gezet door zijn collega's). Samen zijn zij ambulancebroeders in Chicago en proberen zij hun werk zo goed en komisch mogelijk te doen. Ondertussen krijgen zij te maken met de inwoners van Chicago en de mensen die zij moeten bijstaan in nood. Ook zullen wij vermoedelijk te zien krijgen hoe deze drie samen hun band ontwikkelen en hoe hun privé-leven verloopt naast hun veeleisende baan.

Deze nieuwe serie van USA Network is losjes gebaseerd op de gelijknamige Britse serie en is geadapteerd door Denis Leary (Rescue Me), die tevens ook samen met scenarioschrijver Bob Fisher de pilot schreef. USA heeft een tiendelig eerste seizoen besteld en tijdens de première werden er meteen twee afleveringen uitgezonden. De vraag is of dat een goede keuze was, aangezien de tweede aflevering stukken zwakker was dan de eerste aflevering. Als eerste introductie aan de serie kan dat dus meteen het beeld verkleuren. De pilot was aardig en geeft een beter beeld waarom je de serie zou moeten volgen. Veel meer grappen landen (hoewel ook de humor daar mondjesmaat was) in de pilot en ook zijn de situaties komischer. Vooral Kevin Daniels sprong er voor mij het meest uit met zijn directe humor.

Michael Mosley is ook aardig als Johnny, alleen weten zowel hij als Bigley nog niet echt te overtuigen. Vooral Bigley is tot nu toe in deze serie een oninteressante acteur. Zijn personage, en ook het acteren van Bigley, is zo standaard tot nu toe en hij weet zich nog niet echt te onderscheiden. Bigley brengt het materiaal nog niet naar hoogtes waarvan je kunt zeggen: 'deze acteur is onmisbaar, of voegt echt wat toe in deze rol'. Daar moet dus zeker aan gewerkt worden. Alle drie hoofdacteurs mogen nog wel wat meer charisma erin gooien en aanwezigheid hebben op het scherm. Vaak wordt onderschat hoe belangrijk dat is. Op het scherm moet je mensen zien naar wie je ook echt wilt kijken. Deze drie hoofdrolspelers zorgen daar nog niet heel erg voor.

De relatie tussen Johnny en Theresa is ook zoiets wat ik al veel vaker heb gezien en ook beter uitgevoerd. Ook Jessica McNamee (Packed to the Rafters), die Theresa speelt, overtuigt nog niet echt. Het is een hele mooie vrouw, maar het personage overstijgt de 'standaard' ook niet. Dit zul je mij vaker zien zeggen in recensies, maar ik heb geen probleem met bekend materiaal en clichés (dingen worden nou eenmaal zo vaak herhaald en gerecycled in televisie en film, dat het extreem moeilijk is te vernieuwen), maar ik wil wel altijd het gevoel hebben dat een serie, of film, er een andere draai aan kan geven. Dat gevoel heb ik nog niet bij Sirens en het is ook niet zo dat deze twee afleveringen je enthousiasmeren om met een snoekduik plaats te nemen voor de volgende aflevering.

De uitvoering mag gewoon beter. Sirens is beslist niet vervelend om naar te kijken, maar in een al druk televisieschema kan ik ook niet met volle overtuiging zeggen dat men dit er óók nog naast moet gaan volgen. Sirens is een aardige serie, met acteurs die redelijk overweg kunnen met het materiaal. Als je daar content mee bent, kun je deze serie gerust ook gaan volgen.
Volg Sirens (US)
Sub-Primal Fears
Sub-Primal Fears