9
anonymous geeft "Sherlock - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 25 augustus 2013.
0
0

Sherlock - Seizoen 1

In 1887 maakte de wereld kennis met Sherlock Holmes, de door Sir Arthur Conan Doyle bedachte detective. Anno 2013 is deze oude held populairder dan ooit. Naast de films (uit 2009 en 2011) met Robert Downey Jr. als Holmes, verschenen er de afgelopen jaren twee series: Elementary (met Lucy Liu als vrouwelijke Dr. Watson) en Sherlock. Laatstgenoemde behoort tot het beste wat televisie te bieden heeft.

Beide series spelen zich in deze tijd af. Elementary in New York en Sherlock in Londen, waar het allemaal hoort te gebeuren. Het eerste seizoen van deze geweldige serie bestaat uit drie afleveringen van anderhalf uur, allemaal gebaseerd op een verhaal van Doyle. Deze afleveringen zijn zonder problemen los, als avondvullende speelfilms, te bekijken. Toch maakt het grote geheel alles net even interessanter.

Dat komt vooral door de ontwikkeling van de karakters en hun onderlinge relaties. Sherlock (Benedict Cumberbatch, nu vooral bekend uit de nieuwste Star Trek film) zoekt een flatgenoot. Het probleem van de beste man? Hij heeft geen enkele sociale vaardigheid. Toch krijgt hij Dr. John Watson (Martin Freeman uit de Britse The Office), direct na het terugkeren van de oorlog in Afghanistan, zover om bij hem in te trekken.

Deze openingsmomenten zitten vol humor, iets wat de serie constant blijft brengen. Watson ergert zich aan de asociale Sherlock, maar tegelijkertijd bewondert hij het speurwerk. De Londense politie vraagt Sherlock in de eerste aflevering enkele zelfmoorden te onderzoeken en Watson, handig, want hij is een dokter, wordt zijn assistent. Uiteindelijk blijkt er uiteraard meer aan de hand. In de twee andere afleveringen lost Sherlock nieuwe zaken op. Toch blijken de dingen uiteindelijk allemaal met elkaar verbonden, met superschurk Moriarty (Andrew Scott) als gemene deler.

Onderweg ontmoeten we vaste personages Lestrade (Rupert Graves, Scott & Bailey), huisbaas Mrs. Hudson (Una Stubbs, EastEnders) en Molly (Louise Brealey), de forensisch patholoog die een oogje heeft op Sherlock. Elke ontmoeting met Sherlock is humoristisch en zo voelt geen enkel karakter overbodig. Hoogtepunten vormen de momenten met Sherlocks broer Mycroft (Mark Gatiss), waarmee hij een bizarre haat-liefde relatie heeft. Het is knap dat de afleveringen ondanks het hoge humorgehalte stuk voor stuk spannend zijn. De grappen breken dat soms, maar het dreigende gevoel gaat nooit verloren. Als kijker krijg je weinig echte rust.

De visuele stijl draagt hier ook aan bij. Alles is vlot gefilmd en de razendsnelle gedachten van Sherlock zijn ook zeer snel in elkaar gemonteerd. Naast de beelden gebruiken de makers woorden en zinnen om zijn gedachtegang te verduidelijken. Tekstberichten verschijnen eveneens op het scherm. Alles lijkt constant in beweging. In dit geval is dat een positieve constatering.

Jammer genoeg heeft het seizoen slechts drie lange afleveringen. Na elk anderhalve uur ben je klaar voor een nieuw avontuur. Gelukkig is seizoen 2 al beschikbaar en wordt er aan seizoen 3 gewerkt. Als deze geweldige kwaliteit behouden blijft, valt er helemaal niets te klagen wanneer het over Sherlock gaat. Hoogwaardige televisie van de BBC.
Volg Sherlock
The Final Problem
The Final Problem